Life Kovács Miklós 2023. 06. 22.

Öt ijesztő reptér, ahol gyakran sikítanak az utasok, nem véletlenül

Erősebb oldalszél, átstartolás bármelyik reptéren előfordulhat, ezeken a helyeken viszont garantált az izgalom az extrém körülmények miatt

Tenzing-Hillary Repülőtér, Lukla, Nepál

Nevét a Mount Everestet először megmászó Sir Edmund Hillaryről és Tenzing Norgayról kapta. A Nepálban található Lukla falujában fekszik, és a Himalájába induló expedíciók egyik kiindulópontja. A nagy tengerszint feletti magasság, a ritka levegő megterhelő a motoroknak, a magas hegyek miatt a kényszerleszállási lehetőség elenyésző.

Az Everest kapuja a nyulfarknyi reptér (fotó: Getty Images)

Az Everest kapuja a nyúlfarknyi reptér (fotó: Getty Images)

A pálya rendkívül rövid és meredek, az egyik oldalán sziklafal, a másikon pedig mély szakadék található. A nehéz időjárási körülmények, a köd és a turbulens szélviszonyok miatt a leszállás és felszállás rendkívül kihívás pilóták számára.

A kihívást jelentő reptéren a balesetek magas száma miatt 1991-ben bevezették, hogy 5 kilométernél alacsonyabb látótávolság vagy 10 csomónál nagyobb szél esetén azonnal lezárják a repteret.

Juliana hercegnő nemzetközi repülőtér, a Szent Márton-sziget holland területe

A Karib-tenger gyöngyszemén, a Szent Márton-szigeten található reptér híres a közelben elhelyezkedő tengerparti strandról, ahol a repülőgépek alacsonyan húznak el a turisták feje fölött. Ennek oka, hogy rövid, 2300 méteres a kifutópálya, így hamar, látszatra pár méterre a víz felett megkezdik a leszállási manővert.

A fejet nem kell behúzni, de a kerítés mellett állni már veszélyes a hajtóművek komoly tolóereje miatt (fotó: Getty Images)

A fejet nem kell behúzni, de a kerítés mellett állni már veszélyes a hajtóművek komoly tolóereje miatt (fotó: Getty Images)

Ez a szokatlan helyzet magával hozza a biztonsági kihívásokat,  amit főleg a bámészkodók jelentenek. A repülő hajtóműveinek légörvénye egyes turistákat váratlanul ér, és emiatt már halálos baleset is történt: 2017-ben egy nő meghalt, amikor egy repülőgép hajtóművei gyakorlatilag lefújták őt a kerítésről.

Gibraltár Nemzetközi Repülőtér, Gibraltár

A gibraltári repülőtér egyedülálló, mivel egy forgalmas autóút halad keresztül a kifutópályán. Amikor a repülőgépek felszállnak vagy leszállnak, az autósoknak meg kell várniuk, amíg a gép áthalad. Ez egyedi kihívást jelent a pilóták és a közlekedési irányítók számára, és speciális protokollokat követel meg annak érdekében, hogy biztonságosan kezeljék mindkét közlekedési módot.

A repülőnel elsőbbsége van Gibraltár aszfaltján (fotó: Getty Images)

A repülőnek elsőbbsége van Gibraltár aszfaltján (fotó: Getty Images)

Courchevel Repülőtér, Franciaország

A francia Alpokban található Courchevel Repülőtér különösen veszélyesnek számít a hegyvidéki elhelyezkedése miatt. A rövid és meredek kifutópályák (2000 méteres magasságon adott egy 500 méter hosszú pálya, melynek 18 (!) százalékos esése van), valamint a környező hegyek jelenléte miatt a pilótáknak rendkívül pontosan kell manőverezniük. A repülőtér magasságának és a hegyvidéki időjárás változékonyságának köszönhetően a le- és felszállások gyakran kihívást jelentenek.

Paro Nemzetközi Repülőtér, Bhután

A Bhutánban található Paro repülőtérre érkező pilóta nem nézhet bután, mert hiába a csodás környezet, a leszállás rendkívüli feladat. A szűk völgybe épült reptér szorosan követi a hegyek formáját, a leszálláshoz precíziós manőverekre van szükség. A környező hegyek miatt csak néhány tapasztalt pilóta számára engedélyezett a repülés itt.

A reptér 2200 méteres magasságban fekszik, egy mély völgyben, amelyet 5500 méteres hegycsúcsok vesznek körbe, állandó az erős szél, elég egy apró hiba a katasztrófához. A pilóták mindössze fél kilométerrel érkezés előtt pillantják meg a repteret, így már vizuális megerősítés nélkül tudniuk kell a pontos magasságot a landoláshoz. 

De a legnagyobb kihívás a  fejlett navigációs radar hiánya. A legtöbb reptéren szó szerint hazavezetik a pilótákat, minden paraméter adott. Itt viszont nincs ilyen elektronikus rendszer, a landolást teljesen manuálisan kell véghez vinni, amihez komoly tapasztalat szükséges. Csak két légitársaság repül ide, ami pár tucat pilótát jelent, ők azok, akik elmondhatják magukról, hogy már megjárták Bhután repterét. 

Ajánlott videó