Life Kovács Miklós 2023. 07. 17.

Izgalmas felfedezést tett közzé a NASA a Marsról

A NASA által 2021 őszén Marsra küldött Perseverance érdekes felfedezést tett a Jezero-kráterében talált két képződmény, a Maaz és a Seitah elemzésekor.

Az eddig sikeresen működő marsjáró változatos szerves anyagokat fedezett fel a kutatási területként kijelölt Jezero-kráterben. Ez a hely valaha tómdenece volt, így itt a legnagyobb esély a marsi élet nyomainak fellelésére – olvasható a Nature folyóiratban megjelent tanulmányban.

A NASA tudósai két képződményt (Maaz és Seitah) elemeztek, és mindkettőben szerves molekulák jeleire bukkantak. Az adatok az egyes formációkra jellemző ásványi társulást és térbeli eloszlást mutattak.

Ez izgalmas felfedezés, de még szó sincs arról, hogy az élet egyértelmű nyomaira bukkantak volna.

A marsjáró így nézhet ki a vörös bolygón (grafika: NASA/JPL-Caltech)

A kutatók számos különböző magyarázatot vetettek fel a vörös bolygó szerves anyagainak eredetére: például víz-kőzet kölcsönhatások, bolygóközi por vagy meteorok, de azt sem zárták ki, hogy esetleg organikus eredetűek, vagyis utalhatnak az egykor bolygón létező életre.

A feltárt friss eredményekből most arra következtetnek a NASA szakemberei, hogy a Marson a korábban feltételezettnél összetettebb rendszer létezhetett a múltban. A tanulmány szerint a szerves anyagok alapos megértése, elemzése hatással lehet az élet jelei utáni kutatásra.

Forrás: MTI, NASA