Limitált kiadású, Blue Label Elusive Umami névre keresztelt skót whiskyt dobott piacra a Johnnie Walker. A párlatot az “ötödik íz” ihlette, szóval állítólag igen pikáns ízvilággal bír.
Az umami (ahogy az a fent említett whisky nevében is benne van) az alapvető édes, savanyú, sós és keserű íz mellett az “ötödik íz”. Megtalálható például a paradicsomban, a sajtfélékben, a halfélékben, a spenótban és a japán konyhában használt konbu nevű barnamoszatban. A nátrium-glutamátot először 1908-ban izolálták, ez az adalékanyag is képes az umami kiváltására. Gyakorta használják ízfokozóként. A keleti konyhákban az umami alapvető fontosságú, nyugaton leginkább “erőteljesen kellemes ízként” jellemzik. Az umami észlelésére képes ízlelő receptorok a nyelv egész felületén megtalálhatóak.
Emma Walker főzőmester összefogott a Michelin-csillagos séffel, Kei Kobayashival, hogy megalkossanak egy különleges aromájú, ízében szokatlan, 400 dollár értékű skót whiskyt.
“Édes és sós ízek gyönyörűen kiegyensúlyozott párlat, vérnarancs és pirosbogyós gyümölcsök jegyeivel, édes fafűszerekkel, egy csipetnyi füstölt hússal, egy csipetnyi sóval és borssal, hosszú, édes gyümölcsös lecsengéssel”
– olvasható a kostolási jegyzetekben.
Kobayashi – akinek párizsi étterme, a Kei, nemrég megőrizte három Michelin-csillaggos státuszát – megjegyezte: “Az umami olyan titokzatos tulajdonsággal rendelkezik, amely lángra lobbantja az érzékeinket, feltárva a pazar ízeket, a komplexitást és a mélységet.”
A limitált kiadású Johnnie Walker Blue Label Elusive Umami október 16-tól vásárolható meg világszerte, 400 dolláros ajánlott áron. Azaz az egyedi látványvilággal díszített üvegbe töltött hét deci nedűért nagyjából 145 ezer forintot kérnek.