Sosem kellemes, amikor repülés közben több ezer méteres magasságban elkezd rázkódni, rezegni a repülőnk a turbulencia miatt. A jelenség nem védhető ki teljesen: az időjárási adatok alapján csak következtetni lehet arra, hogy bizonyos területeken nagyobb eséllyel kerülhetnek a gépek turbulens légáramlatokba, de ez bármikor megtörténhet egy repülőút során az emberrel – ezért is érdemes mindig becsatolva tartani az öveket.
A kutatók korábban már jelezték, hogy a jövő ebből a szempontból nem fest jól, azonban vannak, akik küzdenek a turbulencia ellen. Egy osztrák cég, a Turbulence Solutions azt állítja, hogy törekvéseik sikeresek: állításuk szerint több mint 80 százalékkal kevesebb erőhatás éri azokat az utasokat, akik olyan repülővel utaznak, melyeken az ő rendszerük dolgozik.
Fejlesztésük gyakorlatilag egy szenzorrendszer, melynek elemei kétméteres rudakon kapnak helyet, melyeket a gépek szárnyaira erősítenek. A mérőműszerek a légnyomásváltozásokat figyelik a repülő törzse körül, és a rendszer folyamatosan korrigálja az erőhatásokat azzal, hogy “beleszól” a gép irányításába. Kívülről ez kicsit furcsán néz ki, ugyanis olyan gyorsan is változhat a szárnyak állása, mint ha egy madár csapkodna a szárnyaival, de eddigi valós tesztjeik bizonyították, hogy a koncepció működőképes lehet.
A fejlesztés nemcsak az utasok számára tenné zökkenőmentesebbé a repüléseket, hanem fenntarthatóbbá is tenné a légi közlekedést, ugyanis így kevesebb energiára, azaz üzemanyagra lenne szükség, hogy a gépek eljussanak A-ból B-be. Jelenleg ugyanis számos transzatlanti járat kényszerül arra, hogy kerülőúton közlekedjen, vannak ugyanis olyan zónák, ahol az elmúlt évtizedekben jelentősen megnőtt a veszélyes turbulencia esélye.
“Jelenleg ez csak a könnyű sportrepülők kiegészítője lehet” – fogalmazott Yves Remmler, a Turbulence Solutions projektmenedzsere, hozzátéve, hogy a hosszú távú terv azonban mindenképpen az, hogy a nagy utasszállítókkal is biztonságosabban lehessen repülni turbulens levegőben.