A Nike-t Phil Knight és Bill Bowerman alapította 1964-ben Oregonban, az Egyesült Államokban. Az eredeti név “Blue Ribbon Sports” volt, és kezdetben cipőket importáltak egy japán gyártótól. A Nike nevet 1971. május 30-án vették fel, amikor elbúcsúztak a japán partnertől, és beindult a saját termékek készítése.
2023-ból nézve, amikor a Nike egy vérprofi világszintű gigacég, nehéz elképzelni, hogy nem neves dizájnerek hadával rajzoltatták meg az ikonikus pipát, amit angolul csak “Swoosh”-nak hívnak (jelentése nincs, hangutánzó szó, a suhanás, a mozgás elevenedik meg ebben az elnevezésben, magyarul kb. huss). Pedig a valóság az 1970-es évek elején tényleg merőben más volt, ekkor a történet még csak egy feltörekvő cégről szólt, ami hangzatos név és logó nélkül állt a sorozatgyártás küszöbén.
A márka társalapítójának, Knightnak gyorsan kellett megoldás, ezért megkereste az egyetemista, grafikai tervezést tanuló Carolyn Davidsont, akivel korábban már terveztetett néhány prospektust és reklámot cégének. Pár szavas útmutatással kérte, hogy rajzolja meg a cég logóját, amiben ott van a mozgás érzete.
17 órás munkával megszületett a pipa, amit Knight eleinte kifejezetten ellenzett, de az idő szorította őket, így a legígéretesebb verzió már repült is Mexikóba, ahol csak erre, valamint a névre vártak a gyártás beindításához.
Utóbbi sem volt hetekig tartó szakmai kutatás eredménye, külsős ügynökség helyett a cég vezetői, alkalmazottai agyaltak a néven. Végül a Nike név a cég első alkalmazottjának, Jeff Johnsonnak jutott eszébe – állítólag álmában. Niké a görög mitológiában a győzelem istennője, mind a hadi, mind az atlétikai győzelemé. Nevének jelentése, a győzelem is ezt mutatja. Knightot ugyan ez sem győzte meg teljesen, de jobb híján ezt küldték el a gyárba.
Carolyn Davidson 35 dollárt kapott csekken a munkáért, ami ma aprópénznek tűnik egy ilyen ikonikus forma megalkotásáért. Évekkel később, amikor a Nike tőzsdére vonult, Davidson kapott 500 részvényt, amelyeket később sem adott el. Ma ez a részvénymennyiség nagyjából 6 millió dollárt, vagyis 2,1 milliárd forintot ér.