A Kalitkás nő igazi nemzeti ikon, a magyar modern képzőművészet kulcsműve. A Párizsban született festmény a 19. századi végi modernség legmagasabb színvonalát képviseli. Olyan európai rangú mű, amely elindította a hazai modern festészet történetét.
Az álmodozó, karcsú, szecessziós nőalak zöld kalitkájával nézők millióinak szívébe lopta be magát a Magyar Nemzeti Galéria állandó kiállításán. Nemcsak a legtöbb Rippl-Rónai-monográfia címlapján szerepelő kép, de a Szépművészeti Múzeum – Magyar Nemzeti Galéria is ezzel a kivételes kulcsművel reklámozza magát a nagy nyugati kiállításokon. Az 1892-es Kalitkás nő méltán vált az egyik legismertebb, ikonikus magyar festménnyé a születése óta eltelt 130 évben.
Ha van magyar Mona Lisa, akkor a Kalitkás nő az. Rejtélyessége a 19. század végi párizsi széplelkek múzsájához, a Mona Lisáéhoz hasonlítható. Festői szépsége az amerikai-angol John Singer Sargent finom ecsettel festett, bársonyruhás Madame X (Madame Gautreau) című női portréjához (1883–1884) mérhető. Nemzetiikon-jellege pedig ahhoz a Klimt műtermében készült, Adele Bloch-Bauerról festett arany képmásához hasonlatos (1907), ami az osztrák nemzeti galéria, a bécsi Belvedere őrzött, majd Amerikába került, és Ronald Lauder vásárolta meg New York-i múzeuma számára a rekordot jelentő 135 millió dolláros vételárért 2006-ban.
A Kalitkás nő abszolút magyar rekordot jelentő 180 millió forintról indul majd a Kieselbach Galéria téli aukcióján, december 17-én. Közel két évtized után újabb esélyt kap az ország, 2005-ben nem sikerült itthon tartani, talán majd most. A mű közel két évtized után először lesz megtekinthető Magyarországon a sajtó képviselői, majd később a nagyközönség számára is a Kieselbach Galériában.