A tavalyinál többet készülnek költeni az emberek karácsonyi ajándékokra. Legalábbis csökkent azok aránya, akik 20-30 ezer forint közötti összeget szánnak az ünnepi ajándékozásra, és nőtt azoké, akik 50-100 ezer forintos keretben gondolkoznak – állapította meg kutatásában az MBH Bank.
Csupán a vásárlók két százaléka hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást, míg a vásárlók 54 százaléka 3-4 héttel karácsony előtt kezdi meg az ajándékok beszerzését.
A kutatásban részt vevők 78 százaléka előre megtervezi, milyen értékben szeretnék meglepni szeretteiket, de az emberek 49 százaléka saját bevallása szerint hajlamos a túlköltekezésre.
A válaszadók közül
Ekkora keretből átlagosan hat embert ajándékozunk meg karácsonykor, és idén is az édesség és a könyv tartozik a slágerajándékok közé.
Ugyanakkor a válaszadók 36 százaléka élményt ad ajándékba, továbbá, ha gyerekekről van szó, továbbra is népszerű választás a társasjáték. Egyre nagyobb szerepet kap az ajándékozás során a fenntarthatóság is: a megkérdezettek 41 százaléka a csomagolással, 11 százalékuk a tudatos vásárlással próbálja óvni a környezetet.
Előre tudja azt is az emberek 22 százaléka, kinek mit szeretne venni karácsonyra, és ekkora azoknak az aránya is, akik az ünnepek alatt az interneten és a boltokban körülnézve merítenek ihletet. A megkérdezettek több mint fele viszont inkább az együtt töltött időre és a közös programokra helyezi a hangsúlyt, mintsem az ajándékokra.