Life FIRSTCLASS 2023. 12. 18.

Meglepetés: így vásárolnak karácsonyi ajándékot a magyarok

Az általános sztereotípiák és a boltokban tolongó tömeg ellenére elenyésző azok aránya, akik az utolsó pillanatra hagyják a karácsonyi ajándékvásárlást. Idén jóval többet terveznek ajándékozásra költeni a magyarok.

A tavalyinál többet készülnek költeni az emberek karácsonyi ajándékokra. Legalábbis csökkent azok aránya, akik 20-30 ezer forint közötti összeget szánnak az ünnepi ajándékozásra, és nőtt azoké, akik 50-100 ezer forintos keretben gondolkoznak – állapította meg kutatásában az MBH Bank.

Csupán a vásárlók két százaléka hagyja az utolsó pillanatra a vásárlást, míg a vásárlók 54 százaléka 3-4 héttel karácsony előtt kezdi meg az ajándékok beszerzését.

A kutatásban részt vevők 78 százaléka előre megtervezi, milyen értékben szeretnék meglepni szeretteiket, de az emberek 49 százaléka saját bevallása szerint hajlamos a túlköltekezésre.

A válaszadók közül

  • a legtöbben (34%) az aktuális fizetésükből fogja fedezni a kiadásokat,
  • 18 százalékuk a vásárlásra félretett pénzből rendezi az ajándékok árát,
  • valamilyen hitelkerethez pedig az emberek 9 százaléka nyúl az ajándékvásárlásnál – átlagosan 27 ezer forinttal tervezik megterhelni a keretüket a hitelkártyával rendelkezők, ami 10 ezer forinttal több, mint tavaly.

Ekkora keretből átlagosan hat embert ajándékozunk meg karácsonykor, és idén is az édesség és a könyv tartozik a slágerajándékok közé.

Ugyanakkor a válaszadók 36 százaléka élményt ad ajándékba, továbbá, ha gyerekekről van szó, továbbra is népszerű választás a társasjáték. Egyre nagyobb szerepet kap az ajándékozás során a fenntarthatóság is: a megkérdezettek 41 százaléka a csomagolással, 11 százalékuk a tudatos vásárlással próbálja óvni a környezetet.

Előre tudja azt is az emberek 22 százaléka, kinek mit szeretne venni karácsonyra, és ekkora azoknak az aránya is, akik az ünnepek alatt az interneten és a boltokban körülnézve merítenek ihletet. A megkérdezettek több mint fele viszont inkább az együtt töltött időre és a közös programokra helyezi a hangsúlyt, mintsem az ajándékokra.

Forrás: MBH Bank
Kép(ek) forrása: Nyitókép: Illusztráció: Szirtesi László/Getty Images