Napjainkban egészen keveset olvas az ember papírt vagy hagyományos könyvet – ezt a cikket is számítógépen, mobilon vagy tableten nézed. A Columbia Egyetem idegtudósai szerint ennek is szerepe lehet abban, hogy az elmúlt években visszaesett a diákok szövegértésben nyújtott teljesítménye.
Gyakorlatilag az egész világon jellemző trend az, hogy a koronavírus-járvány utáni felmérések eredményei rosszabbak lettek, mint a pandémia előttiek. A legtöbben eddig ezt arra fogták, hogy a tanárok és a diákok közötti kapcsolat a digitális oktatás miatt nem volt közvetlen. Ebben lehet, sőt valószínűleg van is igazság, azonban a hamarosan kiadásra kerülő úttörő jelentőségű tanulmány új megvilágításba helyezheti a dolgokat.
Maga a tanulmány egyébként 59, tíz és tizenkét év közötti gyerek vizsgálatából indult ki, akik fejére elektródákat raktak, majd olvasásra adtak nekik szövegeket papíron és képernyőn. Az itt felmért adatokból, valamint egy, a negyedik osztályosok számára készített szemantikai feladatra adott válaszok alátámasztották, hogy
Ezek alapján a kutatócsoport vezetője, Dr. Karen Froud szerint még nem feltétlenül kellene kidobni a könyveket, sőt, a digitalizációt is át kellene gondolni az iskolákban. Üzenete nem az, hogy a digitális oktatási megoldások rosszak és üldözendőek, de azt javasolja más szakemberekkel együtt, hogy az olvasás maradjon meg papíralapon, ugyanis ez segít a szövegértés és a gondolkodás javításában.