Habár sokszor zsúfoltak, forróak, zajosak, olykor még büdösek is, a metrók és földalattik a maguk nemében lenyűgöző alkotások. Fontos szerepet töltenek be azon városok életében, melyekben megtalálhatóak, hiszen jelentős embertömeget tüntetnek el a felszínről, és juttatnak el láthatatlanul A-ból B-be, tehermentesítve ezzel a várost.
A CNN ezen a gondolatmeneten felbuzdulva összegyűjtötte kedvenc metróhálózatait, szám szerint 18-at. Sorrendet nem határoztak meg egyértelműen, de az olyan, metrózási szempontból ikonikus nagyvárosok, mint London, Moszkva, New York, Peking, Tokió vagy Szingapúr nem maradhattak ki.
Fővárosunk metrórendszere nem kapott olyan hosszú értékelő leírást a lap munkatársaitól, mint más városoké, ám ennek elsődleges oka inkább az lehet, hogy négyvonalas metróhálózatunkon belül is az 1-es metró volt leginkább tetszetős.
Mint írják, a magyar mérnökök igazi úttörők voltak azzal, hogy elsőként raktak villanyhajtású járműveket a föld alá. Az első földalattik Londonban álltak forgalomba, de azok gőzhajtást alkalmaztak. Nem csak emiatt volt radikális előrelépés a pesti rendszer: a megállók és kocsik villanyfényes kivilágítása és a két irányba is haladni képes járművek hatalmas lökést adtak a tömegközlekedés fejlődésének.
Azt is közölték, hogy itthon Kisföldalattiként is szokás hivatkozni az 1896-ban indult, mostanság napi 80 ezer utast szállító 1-es metróra. Nyitásakor egyébként a mai Vörösmarty tértől (egykor Gizella tér) a korábbi nevén Artézi, ma Széchenyi fürdőig közlekedett. Egy megállója, az állatkerti megszűnt az évek során, ma már azonban a Mexikói útig is elmegy a sárga metró.