Ha minden igaz, többszöri halasztás után idén tavasszal, valószínűleg májusban végre átadják a Nemzeti összetartozás hídját, mely a Zemplénben két hegyet, a Szár-hegyet és a Várhegyet köti majd össze. A maga nemében világrekorder turisztikai látványosság lesz a hat acélsodronykötél által 80 méteres magasságban tartott híd, melynek támaszköze megegyezik a híd teljes, 700 méteres hosszával. Az ezzel a technológiával épült átkelők közül ez lesz a leghosszabb, azaz joggal nevezhető világrekordernek a gyalogos átkelő.
Az átadás pontos dátuma egyelőre nem ismert, ám az biztos, hogy már csak az utolsó simítások vannak hátra a kivitelezésben. Lezajlott ugyanis a dinamikus és statikus terhelési próba április 3-án, melynek keretein belül először kettő, majd tizenkettő, végül harminckét ember ritmikusan mozogva próbálta lengetni a hidat. Dunai László, a BME Építőmérnöki Kar egyetemi tanára elmondta, hogy a terhelés hatásaira a híd jól reagált. “Azokat a jelenségeket mutatta, amelyekre a tervezés során számítottunk. Az volt a cél, hogy megfelelően mozogjon és élményt adjon azoknak, akik egy kalandparkban erre rámennek” – fogalmazott.
A statikus próbaterhelés során a hidat összesen 640 db 20 kg tömegű homokzsákkal terhelték, különböző elrendezésekben. A mértékadó teher határára a híd maximális lehajlása meghaladta az 50 cm-t – ez soknak hangzik, de 1 Celsius-fokos eltérésnél is 2 centivel változik a híd lehajlása.
Az átkelőt a BME szakemberei szélcsatornás vizsgálatoknak is alávetették. Ezek eredményei alapvetően pozitívak, de leszögezték, hogy a látogatók számára csak 10 m/s-os (36 km/órás) átlagszélig, illetve jég- és hómentes időszakokban lesz használható a 4 milliárd forintba kerülő híd, illetve egy esetleges jegesedés után az üzemeltetőnek gondoskodnia kell majd annak mielőbbi eltávolításáról. Ha a körülmények tökéletesek, egyszerre 300 ember is állhat a 120 cm széles hídon, melynek középső szakaszán lesz egy üveggel borított rész is.