Elsőre furcsának tűnhet, de a gyorskaják segítségével akár még az egyes országok gazdasági mutatói is összehasonlíthatóvá válnak. Az Economist gazdasági lap 1986 óta számolja ki a Big Mac-indexet, mely megmutatja, hogy az egyes országokban a fizetésekből mennyi kétemeletes mekis hamburgert lehet vásárolni.
Az elmúlt időszakban más élelmiszerekkel párhuzamosan durván emelkedésnek indultak a gyorséttermi árak is. Ha az itthoni Big Mac-példából indulunk ki, a közepes menüvel kért szendvics ára a 2022 eleji 1545-ről 2060 forintra emelkedett, de egy ponton volt 2285 forint is. A 33 százalékos áremelés nem egyedi, az Egyesült Államokban például 2014 óta több láncnál is közel megduplázódtak az árak.
Nem csoda, hogy a LendingTree felmérésében a megkérdezett amerikai felnőttek 78 százaléka azt mondta, hogy a gyorskajákra már úgy tekintenek, mint a luxuscikkekre. 62 százalékuk nem is fogyasztja őket olyan gyakran, mint korábban, 65 százalékuk pedig arról számolt be, sokkolták őket az árak fizetésnél.
Válasz lehet erre, ha az ember otthon főz magának, de a megkérdezettek háromnegyede szerint nem ez a helyzet.