Life Kovács Miklós 2024. 06. 11.

Furcsa, ismeretlen rádiójeleket fogtak az űrből

Különös rádiójeleket észleltek az űrből a tudósok, az általuk közölt tanulmány szerint ehhez hasonlót még sosem tapasztaltak. Tudományos rejtély

Az ún. neutroncsillagok szupernóvák nyomán keletkezhetnek, magas sűrűségük miatt pedig nagyon erős gravitációs térrel rendelkeznek. Egy tipikus neutroncsillag felszínén tapasztalható gravitációs mező megközelítően 2×1011-szer erősebb, mint a Föld felszínén. A mező ereje gravitációs lencsehatást okoz, mely a csillag saját fényét is eltéríti.

Ehhez jön még a szédítő pörgés: a neutroncsillagok sok esetben nagyon gyorsan forognak, eközben pedig rádióhullámokat bocsátanak ki – ismerünk olyan neutroncsillagot, amely másodpercenként több száz fordulatot is megtesz.

Az IFL Science-en megjelent kutatási eredmények szerint azonban akadhat kivétel. A tudósok ugyanis egy olyan – egyelőre potenciális – neutroncsillag felfedezéséről számoltak be, amely megkérdőjelezi az eddigi elméleteiket – egyszerűen túl lassú.

A csillag periódusa 53,8 perc, és három különböző emissziós állapota van:

• egy 10 és 50 másodperc közötti, rendkívül fényes-erős rádióhullám-impulzus,
  • egy 26-szor halványabb, 370 milliszekundumig tartó gyenge jelkibocsátás,
  • majd egy nyugalmi időszak.

A forrás tehát nagyjából 54 percenként bocsát ki magából rádiójelet, de ilyen lassan forgó neutroncsillagot még nem fedeztek fel.

“Rendkívül szokatlan, hogy egy neutroncsillag ilyen módon sugározzon rádióhullámokat. Az a tény, hogy a jel ilyen nyugodt ütemben ismétlődik, rendkívüli” – mondta a közleményben a vezető szerző, dr. Manisha Caleb, a Sydney-i Egyetem Csillagászati Intézetének munkatársa. A tudós szerint ha a jelek nem az égbolt ugyanazon pontjáról érkeznének, úgy gondolnák, hogy különböző objektumokról van szó.

Tehát még nincs egyértelmű válasz, a tudósok csak találgatnak, hogy miből származhat a különös rádiójel: az is felmerült, hogy a tudósok talán nem is neutroncsillagot találtak, hanem egy egészen más égitestet. Lehetséges, hogy egy különleges fehér törpével van dolguk a kutatóknak, de azok nem szoktak ilyen erős jeleket produkálni, mint ebben az esetben. “Ez akár arra is késztethet bennünket, hogy felülvizsgáljuk a neutroncsillagokról és/vagy a fehér törpékről alkotott évtizedes ismereteinket” – összegezte a felfedezést dr. Caleb.

Forrás: IFL Science