Néhány nappal ezelőtt szűk körű sajtóeseményt tartott a Wizz Air, ahová a First Class is hivatalos volt. Korábbi cikkünkben már beszámoltunk arról, hogy a légitársaság miket tapasztalt a magyarok utazási szokásaival kapcsolatban.
Önmagában ezek is érdekes információk, azonban jóval több dolog felmerült Radó Andrással, a Wizz Air kommunikációs és kormányzati kapcsolatokért felelős vezetőjével folytatott beszélgetés során. Ezekből szemezgettük nektek.
Tudtad, hogy átlagosan minden második percben a levegőbe emelkedik egy Wizz Air-gép? 2023-ban 301 ezer járatot indított több mint 850 útvonalán Magyarország vezető légitársasága, mely idén 20 éves. Tavaly összesen 60,3 millió utas repült a rózsaszín-kék festésű gépekkel 2023-ban, ami abszolút rekordnak számít a cégnél.
Meg is látszott ez a pénzügyi mutatókon: Radó András nem csinált titkot abból, hogy a légitársaság 365 millió eurós (bő 144 milliárd Ft) profitot ért el tavaly. Hozzá kell tenni, hogy az azt megelőző évben súlyosan mínuszos volt a légitársaság, a veszteség 600 millió euró volt.
Mostanság két téma vetett fel kérdéseket a fapados légitársaságok, meg úgy általában a repülés kapcsán. Az egyik a Boeing 737-es repülőinek sorozatos műszaki hibái, a másik pedig a késések, járattörlések kérdésköre. Előbbi abból a szempontból nem érinti a Wizz Airt, hogy ők Airbus-modelleket használnak, azonban Radó szerint az utasok jelentős többségének annyi jön le az egész ügyből, hogy a repülőkkel általában gondok adódnak. „Sokan még azt sem tudják, melyik légitársasággal utaznak” – hangzott el.
Ami a késéseket és a járattörléseket illeti, 2023-ban a Wizz Air járatainak 0,6 százalékát (1800 járat, átlagosan napi 5 – ne feledjük, 301 ezerből!) törölték, idén pedig eddig csak 0,1 százaléknál tartanak. Radó elmondása szerint a törlések 45 százalékára a légiirányítás miatt volt szükség, és ez az arány a jövőben nőni fog.
Ez jelenti jelenleg a szűk keresztmetszetet az európai légtérben: egyfelől hiányszakmáról van szó, az utánpótlásképzés maga a képzés nehézsége miatt nem túl gyors, de ez nem is baj, hiszen a munkakör nagy felelősséggel jár. Nagy azonban a terhelés: minden korábbinál több gép repül, ráadásul azokkal a gépekkel is foglalkozni kell, melyek a légtérzárás előtt Ukrajnán keresztül repültek. A klímaváltozás is érezteti hatását, az elmúlt hetekben például az Európa felett tomboló heves viharok okoztak több helyen is kaotikus helyzetet a tornyokban.
Érdekes, hogy mindezek ellenére a Wizz Air a növekedést tűzte ki maga elé az elkövetkezendő évekre. 2030-ig – ha minden jól megy – a jelenlegi 213 gépes flotta 500-asra nő, munkatársaik száma pedig 8500-ról 20 ezerre.
Ha már felmerült a klímaváltozás kérdése, érdemes kitérni arra is, hogyan lesz a repülés fenntartható. Dolgozik ezen a magyar légitársaság is: a cég tavaly például 5 millió fontot (2,33 milliárd Ft) fektetett a brit FireFly nevű vállalatba, mely emberi ürülékből állít elő fenntartható repülő-üzemanyagot. A teljes tisztaságot 2050-re tervezi elérni a Wizz Air, és Radó szerint az üzemanyagos átállást követően a jövő a hidrogéné lesz a repülésben.
Mire ezt elérjük, addig persze sok víz lefolyik a Dunán, és más változások is érkeznek, érkezhetnek a légitársasághoz. Ami már biztos, az a flotta bővülése új gépekkel: Airbus A321neo XLR repülők állnak majd szolgálatba hamarosan. Ezek keskeny törzsű, de nagy hatótávolságú (XLR – extra long range) gépek, melyek egyhuzamban akár 8700 km-t, 8 órát is repülhetnek.
Az új repülőkkel már olyan városokat is összeköthet közvetlen Wizz Air-járat, mint London és Abu-Dzabi vagy Budapest és Mumbai, de az Abu-Dzabi–Szingapúr viszonylat sem vethető el. Radó kijelentette, nem céljuk transzatlanti járatokat indítani, Amerikát nem tervezik meghódítani.
Több légitársaság példáját követve már a Wizz Air is dolgozik azon, hogy a fedélzeten lehetővé tegye az internetelérést üzenetküldési célokra, chatelésre. A wifirendszert már több soron is tesztelték, ám egyelőre nem érték el a kívánt sikereket, így időpontot sem lehet mondani a tervezett bevezetéshez. Céljuk az, hogy ha lesz net a repülőiken, akkor az legyen stabil, és ne akadozzon.