Egyre színesebb a sörök piaca, és idén nyáron a nagy sportesemények is átmeneti kiugrást hozhatnak a sörfogyasztásban, de a legnagyobb tényező az időjárás: ez fogja eldönteni, hogy a tavalyi 10 százalékos visszaesést követően idén korrigálhat-e felfelé a sörpiac.
Tavaly az öt legnagyobb magyar sörgyártó adatai alapján a határon belül értékesített sör mennyisége nagyjából 5,4 millió hektoliter volt, ami 10 százalékos visszaesést jelentett a 2022-ben mért 6,01 millió hektoliteres szinthez képest. Az idei évben ugyan sikerülhet a lemaradás egy részét ledolgozni, de hosszú távon – illeszkedve a globális trendekhez – az alkoholfogyasztás visszaesésével párhuzamosan a sörfogyasztás is trendszerűen csökken.
„A sörfogyasztás alakulását befolyásoló egyik legfontosabb tényező az időjárás, amelyet hetekkel előre is nehéz tervezni. Bár a szakmában is várakozások övezik a jelentős nyári sportesemények, kiemelten is a labdarúgó-Európa-bajnokság és az olimpia pozitív hatását a sörfogyasztás alakulására, ezek hatása ebben a tekintetben nem számottevő – tájékoztatta az Agroinform.hu-t dr. Kántor Sándor, a Magyar Sörgyártók Szövetségének igazgatója.
Új trend az alkoholmentes, ízesített sörfajták térhódítása, amely hosszú távon hatékony válasz lehet a sörgyártók részéről az alkoholfogyasztási igények visszaszorulására. Különösen az új gyümölcsös ízek népszerűsége emelkedik. A teljes piacot tekintve ugyanakkor, ahol továbbra is az összforgalom 90 százalékát adják a lager – még egyszerűbben: hagyományos világos – sörök (bajor, bécsi, illetve pilseni típusok), ezek a változások egyelőre csak egy lassú átrendeződés első jeleinek tekinthetők.
Látványos ugyanakkor a minőségi sörök felé történő elmozdulás: a szuperprémium és prémiumszegmensek aránya idén már a teljes forgalom harmadát teszi ki, szemben a 4-5 évvel ezelőtti 25 százalékkal.
Annak ellenére nő a minőségi sörök népszerűsége, hogy a KSH adatai szerint ismét bővült az árkülönbség az egyszerű világos és a minőségi sörök között.
2023-ban fél liter minőségi sör fogyasztói átlagára 434 forint volt, ami 22 százalékkal magasabb a világos sörök 356 forintos átlagáránál. Az előző évben a két árkategória között még csupán 14 százaléknyi volt különbség. A mintegy 80-90 kisüzemi (köztük néhány, úgynevezett „kézműves” termékeket is gyártó) hazai sörfőzde a teljes piaci visszaeséssel szemben – összesen 232 ezer hektoliter sör megtermelésével – 2 százalékos növekedésről tudott beszámolni.