A Big Mac nem csupán a McDonald’s hamburgereinek zászlóshajója, hanem egy fontos fokmérője is egyes országok gazdasági állapotának. A The Economist gazdasági lap még 1986-ban alkotta meg a Big Mac Indexet, melynek segítségével a vásárlóerő-paritás vált érhetőbben összehasonlíthatóvá.
A dolog gazdasági elemzésre méltó lényege röviden annyi lenne, hogy a szendvics árát minden országban dollárra átszámítva összehasonlíthatóvá válik az, hogy az egyes valuták mennyire alul-vagy felülértékeltek éppen az árfolyamukhoz képest. Rendszeres megállapítás például, hogy a svájci frank túlértékelt a dollárral szemben. Mi azonban most nem merülünk el ennyire a gazdasági részben, helyette azt mutatjuk meg, hol mennyibe is kerül a Big Mac.
Kezdjük a kiindulási pontban: az Egyesült Államokban 5,69 dollárba (2060 forintba) kerül a szendvics önmagában, azaz sült krumpli és üdítő nélkül. Ennél nem sok helyen drágább a Big Mac, de pl. a komplett eurózóna ide sorolható a lap szerinti átszámított 5,87 dolláros (2126 Ft) átlagárral – innen a címben említett osztrákok felfelé ugranak ki, náluk dollárban számolva 6,49 az ár (2360 Ft). A dobogó legfelső fokait azonban a már említett Svájc (8,17 dollár – 2960 Ft), Norvégia (7,14 dollár – 2587 Ft) és Uruguay (7,04 dollár – 2550 Ft) foglalják el.
Nézzük a lista másik felét. Az amerikai árakhoz képest a vizsgált országok közül hat helyen is kevesebb, mint feleannyiba kerül a Big Mac, mint az USA-ban. Ezek Tajvan – mind közül a legolcsóbb (2,39 dollár/866 Ft) – , Indonézia, India, a Dél-afrikai Köztársaság, Egyiptom és Malajzia.
Magyarországon az USA-nál olcsóbban jutunk Big Machez, cikkünk megjelenésekor 1420 forintért kínálják a hamburgert.