A magyar fiatalok továbbra is párhuzamosan fizetnek készpénzzel és elektronikus módszerrel az üzletekben – derült ki a K&H ifjúsági index felméréséből, amely a 19-29 évesek elektronikus fizetési magatartását vizsgálta.
A készpénzt 42 százalékuk, az elektronikus fizetést 58 százalékuk részesíti előnyben. Az arányok fokozatosan tolódnak el az utóbbi irányába: 2022-ben még 49–51 százalék volt ez az arány, míg 2023-ban már 47–53 százalék. A különbségek ugyan nem lépték át a változás statisztikai hibahatárát, de a készpénz visszaszorulásának tendenciája érzékelhető, a megkérdezett fiataloknak csupán a 15 százaléka fizet kizárólag csak készpénzben.
Az elektronikus fizetési módok Budapesten népszerűbbek az átlagosnál, itt 68 százalék a használati arányuk szemben az 58 százalékos országos átlaggal. Ebben szerepet kaphat az is, hogy a fővárosban arányaiban több az elfogadóhely. Azok aránya, akik, ha csak lehet, elektronikusan fizetnek, 23 százalék. Ez utóbbi az átlagnál erősebben igaz a nőkre, esetükben ugyanis 29 százalékos eredmény született. Mellettük a fővárosiakra és a diplomásokra igaz ez: előbbieknél 34, utóbbiak táborában 33 százalékos a mutató.
Az idei második negyedévben a fiatalok 59 százaléka fizetett már mobilja érintésével a pénztáraknál, míg egy évvel ezelőtt arányuk még csak 52 százalékot, 2022-ben pedig 42 százalékot tett ki. Azok aránya, akik nem próbálták ki ezt a fizetési módon, miközben telefonjuk alkalmas lenne rá, 25 százalékról 16 százalékra csökkent.
A QR-kódos, az okosórás és az okoskarkötős fizetések jóval elmaradnak a mobilos tranzakciók gyakoriságától: QR-kóddal csak a megkérdezettek 30 százaléka próbálkozott, míg okoskütyükkel csak 29 százalékuk fizetett. A QR-kódot rendszeresen használók aránya csak nagyjából tíz százalék, ami arra utal, hogy ez a fizetési mód nem igazán nyerte el a fiatalok tetszését.
A férfiak nagyobb arányban próbálták ki a QR-kódos fizetést, a nőknél azonban nagyon magas azok aránya, akik azt mondják, hogy mobiltelefontjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre. Pedig ezeknek a kódoknak a beolvasására gyakorlatilag minden kamerás mobil alkalmas, így az elutasító válasz vélhetően tájékozatlanságra utal. Egy éve még sokkal többen hitték azt, hogy telefonjuk nem alkalmas a QR-kódos fizetésre.
Újdonság a K&H idei felmérésében, hogy rákérdeztek a fintech vállalatok (Wise, Revolut, stb.) kártyáinak használatára is. Ezeket a válaszadók 32 százaléka használja szívesen, miközben további 15 százalékuk már próbálkozott velük. A két csoport együttesen 47 százalékos arányánál a kisebb városokban alacsonyabb, 39 százalékos érték adódott, míg a megyeszékhelyeken 50 százalék, Budapesten pedig 55 százalék.
A megkérdezettek 47 százaléka használta már fizetésre úgynevezett fintech kártyáját, 10 százalékuk sikertelenül próbálkozott. A keleti országrészben az átlagosnál nagyobb azok aránya, akiknek nincs fintech-kártyájuk.