A számos kísérletnek és tudományos kutatómunkának otthont adó Nemzetközi Űrállomás rövidesen eltűnik az égről. Ezzel megszűnik a Föld körül keringő egyetlen olyan hely, ahol “megpihenhetnek” az űrhajósok. Pótlása, illetve kiváltása még nem teljesen tisztázott, legalábbis olyan grandiózus terv még nem született, mint maga az ISS például.
A magánszektor azonban ezen a téren sem tétlen, és vannak, akik komolyan kacérkodnak az űrállomás építésének gondolatával. A Vast nevű cég nem is csak kacérkodik: terveik szerint Haven-1 névre hallgató alkotásuk 2025-ben már Föld körüli pályára állhat, ebben a SpaceX hordozórakétái segíthetnek nekik.
A 2021-ben alapított cég olyan űrállomás tervezett, melynél állításuk szerint az űrhajósok jóléte és az általuk szerzett minél jobb élményt helyezték előtérbe. A beltér tervezésénél a korábban az Apple-nél is dolgozó Peter Russell-Clarke dizájner segítette őket, neve garancia arra, hogy a forma és a funkció együttesen jól működjön. Tanácsadóként egy igazi veterán, Andrew Feustel is segítette a munkát, aki három küldetése során összesen 225 napot töltött a Nemzetközi Űrállomás fedélzetén.
A Vast azt ígéri, hogy a Haven-1 minden téren felülmúlja majd az ISS-t. Különösen az alvást emelték ki, melyhez olyan szabadalmaztatásra váró rendszert fejlesztettek ki, mely az űrállomáson uralkodó zéró – pontosabban mikro- -gravitáció mellett is szimulálni tudja a tömegvonzást. Ez állításuk szerint jobb alvásminőséghez, ezáltal hatékonyabb munkavégzéshez és jobb kedvhez vezet.
A beltér talán legérdekesebb része a faanyag megjelenése: juharfa-betétek bukkannak fel a fedélzeten, ami nem megszokott, de a cél ezzel is a komfortérzet növelése volt. Nézd meg videón is, mi minden várhat a jövő űrutazóira: