Life Kovács Miklós 2024. 11. 27.

Így állunk mi, magyarok a gyerekkori álmainkhoz

Utazás, vagyonszerzés, karrier és hobbi. A legtöbb magyarnak ezeken a területeken vannak vágyai, melyeket még szeretne megvalósítani a jövőben.

Az év utolsó hetei sokak számára a lezárás és a megújult tervezés, célkitűzés időszakát jelentik. Ilyenkor átértékelik az elmúlt év eseményeit, és friss tervekkel vágnak neki az új esztendőnek, hogy közelebb kerüljenek céljaikhoz.

Az álmok és vágyak végtelenül sokfélék lehetnek: vannak, akik csendes, harmonikus életre vágynak, míg mások a kalandot, sikert vagy a világ megismerését keresik. – derült ki a Yettel friss, országos, a 16-69 éves korosztályra reprezentatív kutatásából. A mobilszolgáltató a ‘Mi Vagyunk Azahriah’ című film apropójából készített kutatásában a jelenlegi és gyerekkori álmokat térképezte fel, és kiderült, hogy minden tizedik húszas éveiben járó fiatal álmodozik hírnévről.

A film apropóján készült kutatásból kiderül, hogy a legtöbbeknek jelenleg utazással kapcsolatos vágyaik vannak (48%), ezt követik szorosan a vagyoni jellegű (41%), és fej-fej mellett a munka és a hobbi terén meglévő tervek (28-28%). Érdekesség, hogy minden tizedik húszas éveiben járó fiatal álmodozik hírnévről. A legtöbben rövid távon – 1 vagy 2-5 éven belül – tervezik vágyaik megvalósítását, s csupán a válaszadók 5%-a nyilatkozott úgy, hogy jelenleg nincsen semmilyen álma, amit szeretne beteljesíteni a jövőben.

A gyermekkori álmokat az önmegvalósítás vezérli, nem az anyagiak

A válaszadóknál a gyerekkori álmok tekintetében is a karrier és az utazás köszön vissza legerősebben (37 és 35%), illetve mellettük még a párkapcsolat területét említették a legtöbben (27%). A vagyonszerzést csupán 23%-uk jelölte gyerekkori vágyként, a jelenlegi 41%-hoz képest.

fotó: Siripak Pason/Getty Images

fotó: Siripak Pason/Getty Images

Minden tizedik ember, akinek volt valamilyen vágyakozása, úgy érzi, hogy az összes gyerekkori álmát meg tudta valósítani, illetve a válaszadók több mint fele számolt be arról, hogy több is volt, amit sikerült megvalósítania. Csupán 14% véli úgy, hogy nem valósította meg egyiket sem. További érdekesség, hogy a fiatalabb korosztály saját bevallása szerint gyerekként jobban vágyott hírnévre a többi korcsoporthoz képest: a 16-19 évesek körében ez 41%, a 20-29 évesek között 20%, míg a többieknél ez az érték csak 5-15% között mozog.

Új álmok, új kezdetek: ne a múlt határozza meg a jövőt!

A magyarok 67%-ának van olyan régi álma, amit sajnál, hogy nem valósított meg. Legtöbben anyagi okok miatt nem tudták beteljesíteni ezeket (63%), sokan családi kötelezettségek, korlátok miatt (30%), illetve a válaszadók negyede úgy nyilatkozott, hogy időközben más utat vett az életük.

Vágyaink, céljaink a mozgatórugóink, hiszen valamilyen öröm-, illetve értelemmel teli dolog véghezvitele adhat erőt az életünkben, motiválhat minket a mindennapjainkban. Ezzel ellentétben az értelemnélküliség idővel egy alapvető egzisztenciális alapszorongást indíthat be bennünk.

“Mindemellett látható a kutatásból, hogy az egyes életszakaszainkban jellemzően eltérőek a törekvéseink, és sokat tanulhatunk önmagunkról, ha ezekre tudatosan tekintünk” – mondta el Dienes Angéla pszichológus.

“Sokszor találkozom azzal, hogy egyes vágyak, célok valamikor az életünkben kialakultak, és csalódunk, ha nem valósulnak meg, miközben, ha részletesen elképzeljük azok valós kimeneteleit, illetve megfogalmazzuk a hozzájuk fűződő elvárásainkat, elképzelhető, hogy valójában mégsem feltétlenül adnák meg a kívánt beteljesülés-érzést. Amellett, hogy az adott életszakaszunkhoz, érzéseinkhez illeszkedő célokat tűzünk ki, szintén fontos elgyászolni azokat, amelyek nem teljesültek be. Helyettük megfogalmazhatunk egyéb reális, akár kisebb részcélokat, melyek képességeinknek megfelelőek, elérhetőek, és ezáltal tovább inspirálnak minket.”

A szakértő hozzátette, hogy mások sikertörténetei gyakran inspirációként szolgálhatnak számunkra, emlékeztetve, hogy kitartással a saját álmaink is elérhetővé válhatnak. A kutatásból az is kiderült, hogy a magyarok több mint fele inspirálónak találja mások sikertörténetét.

Kép(ek) forrása: Nyitókép: Flashpop/Getty Images