
A fiatalok túlnyomó része is tervez ajándékot vásárolni a szeretteinek, a várható kiadások emelkedést mutatnak a K&H negyedik negyedéves ifjúsági index szerint. Ez a 19-29 éves fiatalok 84 százalékára igaz, ami megegyezik a felmérés korábbi eredményeivel, hiszen 2018-ban, 2021-ben, 2022-ben és 2023-ban is azonos volt az ajándékozó fiatalok aránya. Az ajándékozók átlagosan már kevesebb, mint 7 személyt szeretnének meglepni, szemben a tavalyi 7, illetve a 2022. évi 8 fővel.
Az ajándékokra költött összeg azonban emelkedést mutat. Az átlagérték 2021-ben ugrott meg jelentősen, akkor a 2020-ban mért 29 ezerről 39 ezer forintra emelkedett. 2022-ben kisebb visszaesés volt látható, akkor 37 ezer forint volt a keret. Tavaly 40 ezer forint volt ez az összeg, az idénre viszont 49 ezer forintra emelkedett. A kutatás szerint az ajándékozásra fordított összegek mediánja 26 ezer forint az idén, míg egy évvel korábban 25 ezer forintot tett ki. Az átlagösszegnél látható bő 20 százalékos növekedés részben a kiugró értékeknek köszönhető, hiszen a medián csak 4 százalékkal nőtt.
Jelentős eltérések láthatóak a fiatalok között a részletes adatok alapján. Az ajándékozást tervező fiatalok 2 százaléka egyáltalán nem vásárol, hanem inkább saját maga készíti el a meglepetéseket. 9 százalékos azoknak az aránya, akik kevesebb mint 10 ezer forintos összeget szánnak a vásárlásra, 23 százalék 10-19 ezer forintos kerettel vág neki a szezonnak, ami egy évvel korábban 21 százalékukra volt igaz. A 20-49 ezer forintos karácsonyi költségvetéssel rendelkezők aránya 38 százalékra nőtt a tavalyi 37 százalékról. Az 50-99 ezer forintos kiadással számoló fiatalok aránya 14 százalékra csökkent a tavalyi 17 százalék feletti szintről. Ugyanakkor megduplázódott azok száma, akik több mint 100 ezer forintot költenének: az ajándékozó fiatalok 15 százalékát képviselik az idén, míg 2023-ban csak 7 százalékukra volt ez igaz.
Kép: K&H
Az ajándékozást tervező fiatalok jelentős része viszonylag hamar nekilát a vásárlásoknak: 28 százalékuk már november elején belekezdett. A legnagyobb részük, 36 százalékuk november második felében rajtol. Tavaly ez a két arány 23, illetve 31 százalék volt, a december eleji beszerzést tervezőké pedig 39-ről 29 százalékra csökkent, azaz a vásárlások megkezdése egyértelműen korábbra tevődött. A tavalyi évhez hasonlóan mindössze 6 százalék halasztja az utolsó pillanatokra, azaz a karácsony előtti napokra a meglepetések beszerzését.