
A 2023-ban már futótűzként terjedő ChatGPT mostanra több mint 100 millió felhasználóval büszkélkedhet, ráadásul számtalan hasonló, mesterségesintelligencia-alapú szoftver jelent meg, gomba módra szaporodnak.
“Rengeteg új eszköz jelent meg a piacon. Szövegírás terén egyértelműen a ChatGPT-t és a vele integrálható pluginokat érdemes kiemelni, a videókészítést tekintve pedig a Synthesia és a Veed ér el óriási sikereket. Azonban fontos leszögezni, hogy ezek csupán eszközök, és jelenleg nem képesek 100%-osan elkészült produktumot gyártani” – nyilatkozta Dallos Zoltán, a DLX MEDIA ügyvezetője.
Például a szövegíráskor a lehető legpontosabban meg kell adnunk az instrukciókat, külön kitérve a kommunikációs stílusra és a szövegstruktúra felépítésére is. A generált tartalmat minden esetben a-tól z-ig ellenőriznünk szükséges, ezért a ChatGPT-s szövegek még közel sem csak lektorálást vagy korrektúrát igényelnek.
Ugyanez a helyzet az MI-alapú videószerkesztő szoftverekkel is, amelyek ugyan már podcastanyagok vágására is alkalmasak, de az általuk generált hibákat még mindig kézileg kell kiszednünk a tartalmakból, tehát az emberi munka továbbra is elengedhetetlen részét képezi a folyamatnak.
Szóval itt azért még nem tartunk:
Összességében az MI valamelyest megkönnyítette a tartalmak előállítását – különösen a tervezési szakaszt tekintve –, de sokszor amennyi időt megtakarítunk ezzel, végül annyit rá is kell szánnunk pluszban, hiszen minden tartalom teljes körű ellenőrzést igényel – fejtette ki véleményét a szakember.
Nem feltétlenül, hiszen például az MI által generált szövegeket minden esetben át kell nézni, hogy szakmailag megfelelnek-e az elvárásoknak. Ugyanez érvényes a grafikai projektekre is, amelyek még továbbra is igényelhetnek egy kis Photoshop- vagy VEGAS Pro-használatot.
A szövegeket tekintve az MI fogalmazása egyáltalán nem tökéletes, hiszen gyakran használ hasonló szófordulatokat, rendszeresen belefut szóismétlésekbe, mindemellett pedig rendkívül statikusan és robotszerűen is szokott fogalmazni. Egyedül a rövidebb és egyszerűbb témákat (pl. alapvető egészséges életmódot vagy takarítási tippeket) érintő tartalmak készülhetnek el gyorsabban a segítségével.
Megfelelő szakértelem és felügyelet nélkül az MI még sokat hibázik, különösen a magas szakmai nívót igénylő tartalmak esetén. Elsőre ugyan még kifogástalannak is tűnhet egy-egy tartalom, de ha betekintünk a színfalak mögé, számos hibát felfedezhetünk, amelyek korrekció hiányában a fogyasztóknak is garantáltan szemet fognak szúrni.
Ha alacsonyabb minőségű tartalmakat adunk ki a kezeink közül, azt a felhasználók és az algoritmusok is lepontozzák majd. Sőt, a túl „ChatGPT-s” tartalmak valósággal elriaszthatják az érdeklődőket az oldalainkról, hiszen azok szakmailag szinte alig képviselnek értéket, ezenkívül kevésbé olvasmányosak vagy látványosak, így nem képesek odaszögezni őket a képernyő elé.
„Könnyebbé teszi az életünket, de forradalmi változásokról még nem beszélhetünk. Az MI kezét még szorosan fogni kell ahhoz, hogy minőségi tartalmak készüljenek. Persze a tervezéshez és ötletek szerzéséhez, illetve a SEO-hoz is rendkívül hasznos lehet, de az emberi munka legalább ugyanilyen fontos lesz a jövőben is. Hiába van egy CNC marógéped, ha azt nem tudod megfelelően programozni, semmire nem mész vele – az MI-vel kapcsolatban pontosan ezt tapasztaljuk.”
– folytatta Dallos.
Ezt egyelőre csak jósolgatni lehet, de minden bizonnyal az MI fogalmazási képessége, szakmai felkészültsége és szerkesztői munkája is egyre kifinomultabb lesz. Láthatjuk, ahogy az MI napról napra fejlődik, de kérdés, hogy meddig fog tartani a lendület. Lehetséges, hogy akárcsak a számítógépes játékok grafikája, úgy egy idő után az MI fejlődése is meg fog torpanni egy szinten, ahonnan már csak apró változásokat fogunk tapasztalni? Ez még a jövő zenéje.