Life Kovács Miklós 2025. 06. 10.

Percenként változik a sör ára a hipermodern kocsmában

A koncepció lényege, hogy a sörök ára – akárcsak egy valódi tőzsdén – a kereslet alapján folyamatosan változik. Dinamikus árazás a kocsmában.

Nem mindennapi söröző nyílt Kínában, a 2025-ös Sárkányhajó-fesztivál idejére a kínai Csingtao (Qingdao) városában. A projektet a kínai sörgyár, a Tsingtao Brewery hozta létre azzal a céllal, hogy a helyileg kulturális gyökerek nélküli sörfogyasztást modern és interaktív formában népszerűsítsék.

Az aktuális kereslet-fogyasztás alapján emelkedő vagy csökkenő árakra épülő ötlet bejött, a sörtőzsdén naponta átlagosan tízezer látogató fogyasztotta a sört a kihelyezett harminc sörcsapon keresztül. A vendégeknek volt miből válogatniuk, a klasszikus lageren túl különféle ízesített, gyümölcsös tételek is csapra kerültek. A méltányosság és az átláthatóság érdekében a napi áremelkedésnek és árcsökkenésnek is 20 százalékos korlátja van. Az emelkedő árak pirosra, a csökkenőek kékre váltanak. Az árak minden nap kezdetén visszaállnak az alapárra.

Fotó: VCG/VCG via Getty Images)

Fotó: VCG/VCG via Getty Images)

A hely leglátványosabb része az árfolyamokat megjelenítő kijelző volt, ami dinamikusan mutatta, hogy épp melyik sörből fogyott a legtöbb, és a tőzsdén megszokott színekkel jelenítette meg az árfolyam változását is. „A folyamat egyszerű, mégis lebilincselő: fogsz egy poharat, beolvasod a QR-kódot, csapolsz magadnak sört, és máris látod, ahogy a piac azonnal megváltozik” – mesélte egy helyi lakos, Ming Kao, aki a barátaival próbálta ki az újdonságot. „Olyan, mintha sörkereskedők lennénk.”

A Sárkányhajó-fesztivál alatt a gyümölcsös sörök, mint például a maracujás és a licsis, bizonyultak a legnépszerűbbnek, áruk folyamatosan elérte a felső határt. Ennek ellenére minden sör ára reális keretek között maradt, 7 és 15 jüan (kb. 350-760 forint) között mozgott poharanként.

Fotó: VCG/VCG via Getty Images

Fotó: VCG/VCG via Getty Images

A kínaiak söre

A Tsingtao Kína legnagyobb sörgyára és vezető sörmárkája, hazai piaci részesedése kb. 12%. A cég termékeit ma a világ több mint 50 országába exportálják, a teljes kínai sörexport több mint 50%-át adja.

A sörfőzdét német telepesek alapították 1903-ban azzal a céllal, hogy német stílusú sört gyártsanak főként a Kínában élő németeknek és európaiaknak. 1915-től a német cégvezetést japán menedzsment váltotta egészen 1945-ig. A Tsingtao jelenleg a hatodik legnagyobb sörfőző a világon.

Forrás: chinadaily.com.cn
Kép(ek) forrása: VCG/VCG via Getty Images