
Az Egyesült Államokban van érdekes esemény bőven, olyanok is, melyek nem feltétlenül kapnak akkora hírverést. Donald Trump elnök például aláírt egy rendeletet, amellyel feloldotta a szárazföld feletti szuperszonikus, azaz hangsebesség feletti polgári repülés tilalmát. A tilalmat 1973-ban vezették be, hogy megvédjék a lakosságot az ablakokat betörő, dobhártyaszaggató hangrobbanásoktól, de legfőképp az amerikai repülőgépgyártókat a francia-brit Concorde-tól.
Érdekes “egybeesés”, hogy egy új, amerikai gyártású szuperszonikus utasszállító van a láthatáron, amelyre a United Airlines és az American Airlines már le is adta a rendelését.
A Concorde zajától kellett megmenteni az amerikaiak egét. Fotó: Getty Images/Bettmann
A tilalmat feloldó rendelet 180 napot ad a Szövetségi Légügyi Hivatalnak (FAA), hogy létrehozzon egy ideiglenes tanúsítványt, majd 18 hónap alatt kellene elkészíteniük a végleges szabványt, amely feketén-fehéren meghatározza „a felszállás, a leszállás és az útvonalon történő szuperszonikus működés elfogadható zajküszöbértékeit”.
Ha a két év túl gyorsnak tűnik egy ekkora léptékű szabályozási változáshoz, akkor nem tévedünk nagyot. Amikor az FAA 1964-ben egy kissé megpiszkált teszttel próbálta megnyugtatni a közvéleményt, látványosan megbuktak. Az Amerikai Légierő hat hónap alatt 1253 hangrobbanással hívta fel magára Oklahoma város lakosainak figyelmét, és a jogos felháborodása idő előtt véget vetett a programnak. Ennek ellenére még kilenc évbe telt, mire papíron is betiltották a szárazföld feletti szuperszonikus repülést.
Kép: Boom Supersonic
A mai fejlesztések nagy ígérete, hogy a hangsebesség átlépése nem jár majd akkora zajjal, mint régen. A Boom Supersonic azt ígéri, hogy az Overture utasszállítója ilyen kialakítással szeli majd át az országot, és a hangsebesség áttörésével járó hullámok nem érik el a felszínt. A startup ezt a jelenséget az XB-1-es, 1:3 méretarányú tesztgépével már bizonyította. Igaz, az első valódi Overture várhatóan csak 2027-ben hagyja el a gyárat, tehát a valós működés és zajszint akkor fog kiderülni.
Ha ez a rizikós vállalkozás sikerrel zárul, akkor várhatóan utat nyit a technológia globális felhasználása felé. Ha ez a forgatókönyv valósul meg, akkor talán Európa felett is lehet majd pokoli tempóval hasító utasszállítókat látni.