Life Kovács Miklós 2025. 07. 10.

A tökéletesség új szintjét ígérik a jövő japán vonatai

Aki ismeri Japánt, tudja, hogy a tökéletességre való törekvés a kultúra szerves része. Nincs ez másképp a közlekedésben sem, ahol a Sinkanszen évtizedek óta a precizitás, a sebesség és a megbízhatóság szinonimája.

Magyarországról nézve szó szerint egy másik dimenzió. Kilenc fő vonala Japán artériáiként funkcionál, percre pontosan összekötve a nyüzsgő metropoliszokat a távoli, érintetlen vidékekkel. A szerelvények akár 320 km/h-s sebességgel száguldhatnak, miközben az utasok magas szintű komfortot élvezve tölthetik idejüket. 

Az átlagos késés évente kevesebb mint egy perc, és ebben benne vannak a szigetországra jellemző szélsőséges időjárás okozta fennakadások is. 

Tehát akár hátra is dőlhetnének a japán mérnökök, ez elég használható rendszernek tűnik, főleg a 40 km/órával csettegő Bzmot motorvonatainak ablakából nézve. Mégse ülnek ölbe tett kézzel, és már tervezik a következő generációt!

4 fotó megtekintése

A Kelet-Japán Vasúttársaság ugyanis partnerségre lépett a kifinomult megoldásairól ismert brit dizájnstúdióval, a Tangerine-nel, hogy megalkossák a nagy sebességű vasúti közlekedés új generációját.

Bemutatkozik az E10-es Sinkanszen, amely a tervek szerint 2030-tól váltja majd az ikonikus E2-es és E5-ös modelleket. Bár még csak a tervezési fázis látványterveit csodálhatjuk, az irány egyértelmű: a jövő vonata nem csupán egy közlekedési eszköz lesz, hanem egyben stílusikon is. 

A belső terek tervezésekor a japán táj misztikus szépségéből merítettek ihletet. A kabinok zöld színpalettája az ország dús, élettel teli erdőit idézi, míg a finom grafikai elemek a nemzeti szimbólumnak számító cseresznyevirág kecses sziluettjét rajzolják újra. A tervezők minden apró részletre figyeltek: a bántó, rideg fénycsövek helyett indirekt, lágy fényforrásokat alkalmaznak, amelyek meleg, barátságos atmoszférát teremtenek.

Forrás: TimeOut
Kép(ek) forrása: Nyitókép: Takashi Nakano/getty images, Tangerine