Ha belegondolunk, a vasúti pálya jelentős része az idő java részében teljesen kihasználatlan terület. Egy-egy szerelvény mindössze néhány másodpercet tölt egy adott területen, nyílt pályán, de még a vasútállomások esetében sem mondható kiemelkedőnek a kihasználtság.
Ezt szeretné növelni egyébként zseniális ötletével a svájci Sun-Ways nevű startup: a sínek közé napelemeket telepítenek, így akkor is hasznos a terület, ha nem jár arra egy vonat sem, ugyanis energiát termel a vasúthálózat. Egy videóban be is mutatták a rendszer telepítését, melynek lényege, hogy a napelemek könnyedén lefektethetőek, illetve kivehetőek. Ez fontos, hiszen így mind a pálya, mind a napelem-rendszer karbantartása egyszerűvé válik. Az egy méter széles táblákat a speciális vagon tényleg úgy teríti le, mintha csak egy végtelen szőnyeg lenne.
Az első táblák már májusban a helyükre kerülhetnek Svájc nyugati részén, Buttes vasútállomása közelében, már csak a közlekedési hatóság aláírása hiányzik ehhez. A sínek közé telepített napelemek gondolata egyébként már a németországi vasúttársaságot, a Deutsche Bahnt is foglalkoztatja, de a svájciak beelőzték azzal őket, hogy szabadalmaztatták az eltávolítható rendszert.
A Sun-Ways szerint ha Svájc összes vasútvonalát, mind az 5317 kilométert (kivéve az alagutakat) kezelésbe vennék, akkor a nagyjából 760 focipályányi területen évente 1 TWh napenergiával zöldíthetnék az ország energiaellátását – ez Svájc teljes energiaigényének 2 százaléka.
Amennyiben a rendszer beváltaná a hozzá fűzött reményeket, elképzelhetőnek tartanák a terjeszkedést is, első körben Ausztria, Németország és Olaszország felé. “Több mint egymillió kilométer vasútvonal fekszik a világon” – mondta Baptiste Danichert, a Sun-Ways társalapítója a Swissinfo svájci híroldalnak. “Hiszünk abban, hogy a világ vasútvonalainak 50 százaléka felszerelhető ezzel a rendszerrel.”
Remek lenne egy hasonló megoldás bevezetése Magyarországon is, de számos hazai vasútvonalra még mindig az a jellemző, hogy WC-tartályként használjuk őket…