Magic Erdős Norbert 2023. 07. 05.

Rekordok és érdekességek a Kékszalagról

Immár 55. alkalommal rendezik meg hazánk legnívósabb vitorlásversenyét, a Kékszalagot, mi pedig kicsit képbe hozunk a versennyel kapcsolatban, hogy ne teljesen laikusként kövesd az eseményt.

A Magyar Vitorlás Szövetség idén július 6-án dörrenti el a Kékszalag startpisztolyát, az utolsó hajók pedig július 8-án várhatók a célvonalnál. A versenyzők egyszerre küzdenek az ellenfelekkel és az elemekkel, a legénység két napon át tépi a kötelet, markolja a kormányt, és próbálja igába hajtani a szelet. Oké, ezzel nagyjából tisztában voltál, igaz? De azt tudod, hogy mekkora a versenytáv? Miért kék szalag, vagy milyen rekordok köthetők a versenyhez? Hoztunk néhány érdekes infót.

Miért kék a szalag?

Anno a tengerek leggyorsabb vitorlása viselhette árbócára kötve a kék szalagot, és ezt a tradíciót vették át később a gőzhajók is. A vitorlássport egyre nagyobb elterjedésével az európai tavakon is kialakultak a versenyek, amelyek győztese árbócára tűzhette a leggyorsabbnak járó elismerést, a kék színű szalagot.

Csütörtöktől érdemes lesz a Balaton vizét kémlelni

Mekkora a balatoni Kékszalag távja?

A versenytáv légvonalban több mint 150 kilométer (függ a vízállástól és a bóják pontos helyétől), amelyet a vitorlások természetesen nem egyenes vonalban tesznek meg. A legénység úgy navigál, hogy a lehető legrövidebb idő alatt érjenek célba. A rajt- és célvonalat a balaton­füredi kikötő előtt tűzik ki.

Rekordok

Az első, 1934-es Kékszalag győztese a Rabonbán nevű 30-as cirkáló lett, amely 21 hajó között ért elsőnek célba. Kormányosa Ugron Gábor, a Magyar Vitorlás Yacht Szövetség elnöke volt.

A versenyt kétszer nyerte női kormányos: 1940-ben és 1942-ben, mindkét alkalommal Kultsár Istvánné Gordon Evelyn vezette győzelemre a Tramontana 8R yachtot.

Emlékére ma minden Kékszalagon a legjobb női egység nyeri el a Gordon Evelyn vándordíjat. A „Trami” egyébként a mai napig a Kékszalag történetének legsikeresebb hajója: összesen hétszer diadalmaskodott. A vitorlás legutóbb 1989-ben győzött.

Így hasít egy Tramontana 8R:

 

A “leglassabb győztes” díját 1953-ban oszthatták volna ki, ekkor olyan gyenge szél fújt, hogy a Nemere II. 75-ös cirkáló 40 óra alatt ért célba. Ugyanez a hajó futotta meg a legendás rekordot is: 1955-ben 10 óra 40 perc alatt szelte át a Balatont. Rekordját 2012-ben a Fifty-fity nevű, magyar fejlesztésű, karbonból készült, high-tech, kétárbocos katamarán döntötte meg, amely 2014-ben újabb rekordot ért el  7 óra 13 perc 57 másodperces idővel, majd 2022-ben ezt az időt még újabb 36 másodperccel javította.

A legtöbb indulót 2018-as, jubileumi ötvenedik Kékszalagon regisztrálták, akkor 682 hajó nevezett a versenyre. A verseny legsikeresebb kormányosa Litkey Farkas, aki összesen 13 alkalommal tudott győzni.

Csütörtöktől érdemes lesz a Balaton vizét kémlelni

Kihívás

A legtöbb indulót a második nap is a vízen éri a reggel, ami komoly fizikai és pszichológiai megterhelés. Az éjszakai vitorlázás különösen embert próbáló. Egy Balaton méretű tavon igen különböző időjárási és szélviszonyok fordulhatnak elő negyvennyolc óra alatt: vihar, szélcsend, eső, szúnyogfelhők és koromfekete éjszaka.

Az Országos Meteorológia Szolgálat szerint az idei verseny első napján előreláthatólag erős szél alakulhat ki, ezért minden versenyzőtől azt kérik, fokozott óvatossággal hajózzon a verseny ideje alatt, senki ne vállaljon felesleges kockázatot.

Az 55. versenyen várhatóan 600 hajó áll rajhoz és közülük csak egy kötheti fel a végén a dicső kék szalagot az árbócrúdra.

Forrás: hunsail.hu, Wikipédia
Kép(ek) forrása: Getty Images