A gyerekek érkezése teljesen felforgatja életünket, és az apaszerephez szó szerint fel kell nőni, áldozatokat kell hozni. Lesznek esték, amikor ki kell hagyni a meccset a haverokkal, lemondani a koncertet, és ezek helyett a szönyegen ülve török basát rajzolni, prüntyögve építeni a vonatpályát, ezredszer is elolvasni a kis Vilkó történetét, vagy minden fellelhető fazékból, lábasból dobfelszerelést építeni a konyhában, anya legnagyobb örömére.
Az együtt töltött perceket a kicsik mosollyal, öleléssel hálálják meg, de egy friss kutatás szerint még ennél is több pozitív hatása van, ha szabadidőnket gyermekeinkre fordítjuk.
Az Egyesült Királyságban a Leeds-i Egyetem által vezetett kutatás szerint a gyerekek jobban teljesítenek az általános iskolában, ha apáik rendszeresen időt szánnak rájuk mesélnek nekik, rajzolnak, énekelnek, egyszóval tartalmas időt töltenek együtt.
A kutatók öt- és hétévesek iskolai teszteredményeit vizsgálták, amihez közel ötezer kétszülős háztartás adatait vették alapul. Ezekben a családokban a 2000-2002 között született gyermekekre fókuszáltak ahogy haladtak előre a tanulmányaikban.
A kutatás szerint azok az apák, akik rendszeresen rajzoltak, játszottak és olvastak hároméves gyerekeikkel, segítették őket jobban teljesíteni az iskolában ötéves korukra.
Az apák bevonódása ötéves korban szintén javította a hétévesek kulcsfontosságú szakaszértékeléseinek eredményeit. Ehhez pedig nem szigor kellett, csak következetes kitartás, amivel minden este előkerült valamilyen mesekönyv, vagy volt idő a közös játékra.
Dr. Helen Norman, a kutatás vezetője elmondta: “Az anyák még mindig hajlamosak a fő gondozói szerepet betölteni, ezért többet foglalkoznak a gyerekekkel, de ha az apák is aktívan részt vesznek ebben, jelentősen növekszik a kicsik esélye a jobb jegyekre az általános iskolában. Ezért fontos, hogy bátorítsuk és támogassuk az apákat, hogy már korai szakaszban osszák meg a gyermekgondozási feladatokat az anyával.”
Az apák bevonódása pozitívan hatott gyermekeik iskolai teljesítményére a gyermek nemétől, etnikai hovatartozásától, az iskolai évfolyamon belüli korától és a háztartás jövedelmétől függetlenül, a jelentés szerint.
A kutatók javasolják, hogy az apák szánjanak annyi időt, amennyit csak tudnak a gyerekeikre, mert ez egyfajta befektetés a későbbi időkre, és sokat jelenthet a gyerekek egészséges mentális fejlődése szempontjából. Nem kell órákra gondolni, egy gyerek számára pár perc is óriási dolog, a kutatás ennyi idő is javíthatja a gyerekek iskolai teljesítményét.
Ünnepeld velünk a fiúkat, férfiakat! Játssz velünk és tiéd lehet a férfias ajándékokkal teli értékes ajándékdobozunk a nemzetközi férfinap alkalmából! Részletek az alábbi cikkben: