
Az ún. mesterséges intelligencia (MI) lassan szervesen beépül a hétköznapokba. A felhasználási szokások azonban folyamatosan változnak. Egy kutató nemrégiben a Harvard Business Review számára több ezer fórumbejegyzést vizsgált meg, hogy kiderítse, mire használják az emberek leggyakrabban a generatív MI-eszközöket.
A kutatás legérdekesebb aspektusa, hogy összevethetők a 2024-es és a 2025-ös trendek, így pedig jól látszik, a felhasználók igényei miként változnak.
Az adatokból az olvasható ki, hogy egy év alatt a legnagyobb vesztes a „specifikus keresés” lett. Ez a felhasználási mód tavaly még a 3. helyen állt, 2025-ben viszont lecsúszott a 13. helyre. Ez arra utalhat, hogy az emberek egyre kevésbé bíznak meg a nagy nyelvi modellekben (mint a ChatGPT), ha online keresésről van szó.
Hasonlóan nagy esést szenvedett el a toplistán a „hibajavítás” és a „személyre szabott tanulás”. Előbbi 9 helyet esett (7. helyről 16. helyre), míg utóbbi 8 helyet lépett hátra (9. helyről 17. helyre) egy év alatt.
Kép: Getty Images/d3sign
A harmadik legnagyobb előrelépő kategória a „kódgenerálás”, amely 42 helyet emelkedett, és 2025-ben már az 5. helyen állt. Ez jelentős részben annak tudható be, hogy a generatív MI-modellek ma már egyre fejlettebb és megbízhatóbb módon segítik a programozók munkáját. Ugyancsak a technikai fejlődésnek köszönhető a „képgenerálás” előretörése. Ez a kategória 53 helyet lépett előre egy év alatt, és 2025-ben a 12. helyen áll.
A legnagyobb nyertes viszont egy kevésbé technikai kategória, az „egészséges életmód” lett. Az emberek olyan nagy mértékben kérnek ilyen jellegű tanácsokat az MI-től, hogy ez a kategória 65 helyet emelkedett, és idén a 10. helyre kapaszkodott.
További érdekesség, hogy a 2025-ös dobogóra két új kategória is felkerült – ezek tehát a tavalyi listán még nem is szerepeltek. Ilyen a harmadik helyen álló „úticél-keresés” és a második helyre kerülő „életszervezés”. Ez arra utalhat, hogy a felhasználók egyre nagyobb számban hétköznapi, nem szakmai jellegű tanácsokat kérnek az MI-eszközöktől.
Ugyancsak ezt támasztja alá, hogy az első helyen a „terápia és társaság” felhasználási módja állt. Ez a kategória tavaly is dobogós volt, akkor még a második helyen ért be. Következésképpen úgy tűnik, idén a felhasználók hétköznapi életvezetési kérdésekben szeretnek leginkább diskurálni nagy nyelvi modellekkel.
Ha a tavalyi dobogósokat nézzük, akkor a már említett „specifikus keresés” mellett a 2024-es első helyezett („ötletalkotás”) is visszaesett a 6. helyre.
Végül érdemes megemlíteni, hogy tartósan népszerű a különösebb cél nélküli „szórakozás” az MI-vel. Ez a kategória tavaly is a 6. helyen állt, és idén is felfért a 7. helyre. A felmérésből az is kiderült, hogy az olyan hétköznapi felhasználási területek, mint az „e-mail-vázlatok készítése”, az „e-mailek írása” vagy az „önéletrajzok írása és szerkesztése” egyaránt visszaesett egy év alatt.
Az e-mail-vázlatok készítése tavaly még a 11. helyen állt, idén azonban már a top 30-ba se fért be. Az e-mailek írása 2024-ben a 15. legnépszerűbb kategória volt, 2025-ben már csak a 19. lett. Az önéletrajzok írása és szerkesztése pedig tavaly a 13. helyen állt, idén azonban szintén kiesett a top 30-ból.
Összességében tehát az látható, hogy miközben a mesterséges intelligencia egyre fontosabb szerepet tölt be az emberek életében, a felhasználási szokások az egyéni preferenciák változása és a technikai fejlődések nyomán is folyamatosan változnak.