Magic Kovács Miklós 2025. 07. 24.

Akció közben mutatják meg a repülő szupermotort

Tényleg megépül a repülő "szupermotor", ami egészen új irányból, sugárhajtással közelíti meg az egyéni repülőeszközök kategóriáját

Idén tavasszal láthattuk az első videókat a Volonaut Airbike-ról. A szerkesztett felvételeken szürreális módon, légcsavarok nélkül repülő szerkezettel direkt rájátszottak a filmes párhuzamra, és valljuk be, a fejlett AI képalkotók világában totális átverésnek is gondolhattuk ezt a gépet.

Mostanra azonban kiderült, hogy szó sincs digitális trükközésről: a nyers videókon látszik és hallatszik, hogy ez a konstrukció tényleg működik. A próbaverzió hajtását apró sugárhajtóművek biztosítják, az Airbike pedig könnyedén suhan szénszálas műanyagból készített testével. 

Ez az anyag az egyik titka, az erős, de könnyű vázzal valósítható meg a repülés, ami a rotorok hiánya miatt különleges. A legtöbb eVTOL (elektromos, függőlegesen fel- és leszálló járművek) több légcsavarral felszerelve elég ormótlan, nem hasonlítanak egy vérbeli légi motorhoz. Az Airbike viszont igen, igaz a hajtóművek ugyanúgy nagy port kavarnak és baromi hangosak. 

A stabilitás kulcsfontosságú, melyről egy repülésirányító számítógép és egy szabadalmaztatott stabilizációs rendszer gondoskodik, amely szűk fordulókban és lebegés közben is stabilan tartja az Airbike-ot.

A felvételeken jól látszik, ahogy a pilóta finom mozdulatait a fedélzeti számítógép folyamatos, egyenletes mozgássá alakítja. Ez a rendszer úgy szűri a parancsokat, hogy az Airbike irányítása intuitív és könnyen elsajátítható legyen még azok számára is, akiknek semmilyen pilótatapasztalatuk nincs.

A hírek szerint a Volonaut Airbike képes elérni a 199 km/h sebességet, és a tesztfelvételeken úgy hasítja a levegőt, mint egy sportmotor, nem pedig mint egy helikopter. A kereskedelmi forgalomba kerülő változat sebességét 102 km/h-ra korlátozzák, hogy bizonyos régiókban ultrakönnyű repülőeszköznek minősüljön, így vezetéséhez nincs szükség pilótaengedélyre, csupán egy rövid Volonaut-tanfolyam elvégzésére.

Bárhol is száll majd le at Airbike pilóta üzemanagot biztos talál: a turbina tankolható Jet-A üzemanyaggal, kerozinnal, gázolajjal vagy akár biodízellel is. A tankolás pedig, akár egy boxkiállás, körülbelül egy perc alatt elvégezhető.

A sajtóközlemény szerint az Airbike limitált szériás gyártásba kerül, az előrendeléseket pedig augusztus 1-től fogadják 880 000 dolláros áron – így nem lesz tele Európa ege repülő motorokkal egyhamar.

Forrás: Volonaut