Style Fehér Patrik 2024. 07. 11.

90 éves az ember, akinek neve egyet jelent a divattal

Július 11-én 90 éves lett Giorgio Armani olasz divattervező. Születésnapja kapcsán összeszedtünk olyan tényeket róla, melyet talán csak kevesen ismernek.

Ha férfidivatról van szó, és azt inkább az elegánsabb, prémiumoldalról közelítjük meg, megkerülhetetlen Giorgio Armani neve. Az olasz tervező július 11-én ünnepli 90. születésnapját, ebből az alkalomból pedig összeszedtünk pár kevésbé ismert érdekességet és tényt életével kapcsolatban, ezzel tisztelegve a korszakos zseni előtt.

Majdnem orvos lett

A Milánó mellett fekvő Piacenza városában született Armani már bőven sikeres divattervező volt, amikor bevallotta, hogy ha mindent elölről kezdhetne, filmrendező lenne. Munkája kapcsán persze bőven látta, milyen is a filmezés világa, így talán nem feltétlen éli meg hiányérzetként, hogy végül a divat felé fordult. Eredeti terve azonban nem ez volt: kamaszként A. J. Cronin Réztábla a kapu alatt című, orvosetikai kérdésekkel foglalkozó világhírű regényének elolvasása után úgy döntött, orvos lesz.

A középiskola elvégzése után meg is kezdte tanulmányait a milánói egyetemen, de végül két év után otthagyta az egészet, és csatlakozott a sereghez. A katonai szolgálat után 1957-ben a milánói La Rinascente áruházban kapott állást, divatbábukat öltöztetett, divattervezők között mozgott, és igyekezett kifürkészni a vásárlók szokásait.

Innen már nem volt visszaút: megismerkedett Nino Cerruti divattervezővel, aki mellett nyolc évet töltött asszisztensként. Minden előtanulmány nélkül tervezte meg Hitman nevű kollekcióját, amellyel berobbant a divat világába.

A tervező egy 1980-as években készült fotón (Kép: Archivio Apg/Mondadori Portfolio via Getty Images)

A tervező egy 1980-as években készült fotón (Kép: Archivio Apg/Mondadori Portfolio via Getty Images)

Sztárok mint modellek

Ő volt az első divattervező, aki hírességeket kért fel ruhái bemutatására és népszerűsítésére rangos eseményeken. Elsőként 1988-ban a Los Angeles Lakers edzője, Pat Riley állt kötélnek. Azóta olyan filmsztárokat öltöztet(ett), mint Gwyneth Paltrow, Julia Roberts, Michelle Pfeiffer, Beyoncé, Cate Blanchett, Clive Owen, Reese Witherspoon vagy George Clooney.

Giorgio Armani és Julia Roberts (Kép: Daniele Venturelli/Daniele Venturelli/WireImage - Getty Images)

Giorgio Armani és Julia Roberts (Kép: Daniele Venturelli/Daniele Venturelli/WireImage – Getty Images)

Szintén az ő fejéből pattant ki, hogy az Oscar-díjkiosztó vörös szőnyegén Hollywood legnagyobb sztárjai ruhakölteményeiben parádézzanak, de a hírességeknek ezért soha egy fillért sem fizetett. A márka 2006-ban hatalmas nyilvánosságot kapott, amikor felkérték Tom Cruise és Katie Holmes esküvői ruháinak tervezésére, majd számtalan sztár színpadi megjelenését tette még ragyogóbbá ruhakölteményeivel, így Lady Gagáét a Monster Ball és a Born This Way turnén, továbbá a Grammy-, valamint a MTV Video Music Awards díjátadókon is láthatta kreációit a közönség.

Nem mindenki lehet a modellje

2006-ban Armani az elsők között volt, aki betiltotta, hogy divatbemutatóin szinte csont és bőr vékonyságú nők flangáljanak a kifutókon. Fontos számára ugyanis az egészséges megjelenés, normális testtömeggel és arányokkal.

Imádja a sportokat

Armani számára a sport világa mindig is nagy inspiráció volt, több alkalommal is tervezett egyenruhákat az olasz olimpiai és paralimpiai csapat részére, és szintén ő fogja öltöztetni az idei párizsi nyári, valamint a két év múlva esedékes milánói téli olimpia olasz sportolóit. Öltönyeit 2007 óta hordják az angol Chelsea csapatának labdarúgói, férfiak számára tervezett alsóneműit David Beckham és Cristiano Ronaldo futballisták is reklámozták. Lelkes rajongója az Inter focicsapatának, az Olimpia Milano kosárlabdacsapat tulajdonosa, 2021-ben pedig több évre szóló szponzori szerződést kötött a Ferrari Forma-1-es csapatának hivatalos beszállítójaként.

A németországi foci-Eb idején az olasz válogatott is Armani öltönyöket viselt a pályán kívül (Kép: Claudio Villa/Getty Images for FIGC)

A németországi foci-Eb idején az olasz válogatott is Armani öltönyöket viselt a pályán kívül (Kép: Claudio Villa/Getty Images for FIGC)

Elképesztően gazdag

Armani mára valóságos birodalmat épített ki, palettáján a ruházaton kívül különböző kiegészítők, szemüvegek, lakberendezési tárgyak, parfüm és sminktermékek is szerepelnek, sőt kávéházlánca és szállodája is van. A fiatal vásárlók meghódítására olcsóbb, de hasonlóan igényes kidolgozású ruhák forgalmazására született az Emporio Armani márka. Mindezzel jól keresett, hiszen az egyik leggazdagabb olasznak mondhatja magát 12 milliárd dolláros (kb. 4360 milliárd forintos) vagyonnal. Hozzá kell tenni, rendszeresen adja nevét jótékonysági eseményekhez is, úgyhogy valamit ebből vissza is forgat a közösségbe.

Elengedhetetlen az elegancia, hiszen a varázslat az eleganciából származik. Egyszerre legyen stílusos és időtlen, de semmiképpen nem túl trendi. Sem a ruhának, sem viselőjének nem szabad erőlködést sugallnia, nélkülözhetetlen a felszabadultság és a magabiztosság. A ruhának a sztárt kell láttatnia, nem az öltözetet, és ki kell emelnie az egyéniséget. És természetesen Armanit kell választani. – Giorgio Armani

Forrás: MTI
Kép(ek) forrása: Nyitókép: Marc Piasecki/WireImage - Getty Images