Style FIRSTCLASS 2025. 02. 25.

Régen ciki volt, ma menő divatcikk a szemüveg

Sokan ismerjük a régi sztereotípiákat a szemüvegekkel, a szemüvegesekkel kapcsolatban, de vajon mennyire élnek még ezek napjainkban?

A látásproblémák globális egészségügyi kihívást jelentenek, amely egyre növekvő mértékben érinti a világ népességét. Az International Agency for the Prevention of Blindness (IAPB) 2023-as jelentésének adatai szerint jelenleg mintegy 1,1 milliárd ember, azaz a globális népesség kb. egynyolcada küzd valamilyen látásproblémával világszerte, és ez a szám a szakértők előrejelzései szerint 2050-re akár az 1,8 milliárdot is elérheti. Ez a jelentős növekedés előrevetíti az eredetileg a 13-14. század fordulóján megjelent látásjavító eszközök iránti kereslet drasztikus emelkedését is.

Amikor a szemüveg nemcsak látásjavító eszköz, hanem önbizalomkérdés is

Sokan úgy érzik, hogy a szemüveg viselése nemcsak a látásukat, hanem az önképüket is befolyásolja. Az arc arányainak megváltozása miatt egyesek kevésbé vonzónak érzik magukat, különösen, ha korábban nem hordtak szemüveget. Az új megjelenéshez való alkalmazkodás időt igényel, és kezdetben bizonytalanságot is okozhat, ami befolyásolhatja a magabiztosságot mind a hétköznapokban, mind társas helyzetekben.

Bár a szemüveg viselését gyakran az intelligenciával és műveltséggel társítják (viselőiket például ezért ölték halomra Pol Pot véres kambodzsai diktatúrájában az 1970-es évek közepén), bizonyos régi sztereotípiák még mindig élnek a köztudatban. Egyes vélekedések szerint a szemüveg viselése visszafogottabb, kevésbé határozott benyomást kelthet, ami befolyásolhatja az önbizalmat és a társas megítélést.

A gyerekkori élmények meghatározó szerepet játszanak az önértékelés alakulásában, és a szemüvegviseléssel kapcsolatos negatív tapasztalatok felnőttkorra is nyomot hagyhatnak. Akiket gyerekként csúfoltak a szemüvegük miatt, gyakran később is bizonytalanabbul tekintenek saját megjelenésükre. Az iskolai közegben a szemüvegesek olykor kevesebb figyelmet vagy népszerűséget kapnak, ami hosszú távon befolyásolhatja a társas kapcsolatokhoz való viszonyukat.

Régen ciki volt, ma már menő a szemüveg

 A szemüveg mint az identitás és a divat része

Az utóbbi években azonban, úgy tűnik, mindez változik. A Kantar Hoffmann kutatása azt igazolja, hogy a szemüveget már leginkább divatos kiegészítőként tekintik, és a társadalom pozitívan értékeli a szemüveges embereket – bár már korábban is született olyan kutatás, amely szerint a szemüveges személyekre az emberek jobban emlékeztek, és megbízhatóbbnak tűntek.

A NeuroLaunch 2024-ben megjelent cikke a szemüveg viselésének pszichológiai hatásait vizsgálja, kiemelve, hogy a szemüveg nemcsak látásjavító eszköz, hanem az önkép és a társadalmi megítélés fontos eleme is. A szemüveg viselése befolyásolja az egyén önképét. Sokan a szemüveget identitásuk részének tekintik, amely kifejezi személyiségüket és stílusukat. Az első alkalommal szemüveget viselők gyakran tapasztalnak kezdeti bizonytalanságot, amely idővel elfogadássá és akár megnövekedett önbecsüléssé alakulhat, különösen, ha a szemüveg illeszkedik személyes stílusukhoz.

Régen ciki volt, ma már menő a szemüveg

Bár nyilván mind régen, mind ma lehet példát vagy ellenpéldát találni a pozitív vagy negatív attitűdre, de az látható, hogy a szemüveg ma már egyre inkább kiegészítő is egyben.

“Manapság már nem ciki, és nem csúfolnak senkit sem, aki szemüveget hord. Sőt! Minden nagy divatház kínálatában a napszemüvegek mellett már optikai keretek is megtalálhatók. A szemüveg olyan kiegészítője lehet a ruhatárunknak, ami kiemeli a stílusunkat, vagy éppen ezzel alakítjuk a megfelelő irányba. Mint ahogy cipőből és táskából is többet hordunk, így szemüvegből is szerezzünk be többet a különböző ruháinkhoz, amikkel könnyen formálhatjuk a megjelenésünket. A színes, sötétedős lencsék egy teljesen új dimenziót nyitnak meg a szemüvegviselés világában, hiszen praktikusak és menők egyszerre” – mondja Schreiter Lilla stylist.

Forrás: Alensa
Kép(ek) forrása: Getty Images