Style barthaadam 2025. 04. 23.

Egy vagyont dobott el a Puma-logó tervezője

A Puma története 1948-ig megy vissza, de a ma ismert nagymacskás logó igencsak kalandos úton született meg, a tervező pedig évekig foghatta a fejét.

A Puma története 1948-ig nyúlik vissza, amikor a cégnek még csak 14 alkalmazottja volt. A vállalat ma a világ egyik legnagyobb sportszergyártója, több mint 19 ezer dolgozóval, és olyanokkal versenyez, mint a Nike vagy az Adidas. A Puma története azonban igencsak sajátos, és a vállalat megalapításához egy családi vita vezetett.

Rudolf és Adolf Dassler egy német testvérpár volt, akik gyerekkorukban nap mint nap láthatták apjuk cipőkészítő munkáját. Az 1920-as években aztán úgy döntöttek, belépnek a sportruházat piacára. Meg is alapították saját cégüket, akkor Gebr-der Dassler Schuhfabrik néven, a munkát pedig felosztották egymás között. Rudolf tehetséges volt a marketingben, míg Adolf a kreatív tervezésben volt jó. A termékeik hamar népszerűvé váltak, olyannyira, hogy a sportolók már az 1928-as amszterdami és az 1936-os berlini olimpián is viselték őket.

A gyárat aztán a második világháború idején átvette a hadsereg, és a testvérek vállalata arra kényszerült, hogy sportszerek helyett katonai bakancsokat készítsen a katonáknak. Az együttműködést tovább bonyolította egy magánéleti probléma, ugyanis a testvérek feleségei nem jöttek ki jól egymással, így végül elváltak útjaik, 1948-ban pedig az egész vállalatot bezárták. Adolf később saját céget alapított Addas néven, míg Rudolf létrehozta a Ruda nevű gyárat – mindketten a kereszt- és a vezetéknevük kombinációja alapján nevezték el a vállalatukat.

A névadás fontos, mert itt érkezünk el a két, ma is ismert vállalat eredetéhez. Adolf ugyanis úgy érezte, hogy a cége neve túlságosan hasonlít egy másik vállalat nevére, így inkább Adidasra módosította. Rudolf született marketingesként ennél cselesebben gondolkodott. A cége nevét Pumára változtatta, mert azt akarta jelezni, hogy a termékei megtestesítik egy puma tulajdonságait: állóképesség, erő, gyorsaság – vagyis mindazt, amire egy sportolónak szüksége van.

Amikor Rudolf 1948-ban megalapította a cégét, már kész volt a logó terve is. 1948 és 1951 között a puma fekete sziluettje egy D betűt ugrott át, ezzel tisztelegve a Dassler név előtt. 1951-ben ezt úgy módosították, hogy beépítették a Puma szót a logóba, melyet egy hatszög vett körül.

Ez a logó 1958-ig több kisebb változtatáson esett át, amikor újabb jelentős módosítás következett. A második világháború után a cég elkezdett futballcipőket gyártani, és ’58-ban egy nem hivatalos Puma logó jelent meg. Ez egy futballcipőn szerepelt, a kép tetején „Puma Formstrip” felirattal. Ezt a cég 10 évig használta, ám Rudolf úgy érezte, a logó nem fejezi ki elég hatásosan a puma tulajdonságait. Megkérte tehát Lutz Backes grafikust, hogy tervezzen új arculatot a márkához.

Amikor Lutz megkapta a megbízást, rajzolt egy fekete párducot, majd egy puma fejét és lábait illesztette hozzá. Ezt a logót 1968 és 1970 között használta a cég, majd annyit módosítottak rajta, hogy a nagymacska fekete helyett fehér lett, illetve az állat már nem előre, hanem felfelé ugrott, továbbá megemelték az állat farkát is.

A tervezés érdekessége, hogy Lutz nagyon rossz üzletet kötött a munkával. Rudolf Dassler ugyanis felajánlotta neki, hogy egy kisebb összeget kaphat minden egyes eladott termék után, amelyet az általa tervezett logóval értékesítenek, a tervező azonban ezt nem kérte, és inkább egyszeri 600 márkát számolt fel a munkájáért. Dassler a pénz mellé egy sporttáskát és egy cipőt is adott Lutznak. Mint kiderült, a grafikus részéről ez borzalmas üzleti döntésnek bizonyult, ugyanis a Puma sikere nyomán könnyedén milliomos lehetett volna.

1974-ben aztán a pumát megint feketére festették a logón, majd ’76-ban újabb változás állt be: úgy döntöttek, hogy teljesen elhagyják a nagymacskát, és csak a Puma felirat marad, ahol a szókezdő „p” kisbetű lett, a többi betűt pedig nagybetűvel írták. Ezt azonban 1978-ra elvetették, kiderült ugyanis, hogy a nagymacska túlságosan összeforrt a márka arculatával. A ma is ismert logót tehát 1978-ban vezették be. Az állat a jobb felső sarokban kapott helyet, mintha a „Puma” szó fölé ugrana. 1980-ban még kissé módosították ezt, ám 1988-ban visszatértek a ’78-as logóhoz.

Bár a fő színek mindig is fekete-fehérek maradtak, a cég időnként a piros-fehér kombinációt is használja. Így született meg egy testvérpár családi konfliktusából a világ egyik legnépszerűbb sportszermárkája, és a mindenki által jól ismert nagymacska.

Forrás: Money Inc
Kép(ek) forrása: Nyitókép: Getty Images/winhorse