
Május 13-án kezdetét vette a 78. Cannes-i Nemzetközi Filmfesztivál, a világsztárok már meg is érkeztek a francia Riviérára. A klasszikus vörös szőnyeges vonulást azonban meg kellett fontolnia a nőknek, legalábbis azt, hogy mit is vesznek fel a jeles eseményre. A friss házirend ugyanis kiköti, hogy
melyek akadályozzák a szabad közlekedést, valamint a vetítéseken a kényelmes leülést.
A szabályok mögött van logika, még ha ezzel nem is feltétlenül értenek egyet a sztárok. Az uszályos kitétel miatt például Halle Berrynek az utolsó pillanatban kellett módosítania azon, mit is vesz magára, aminek hangot is adott az Oscar-díjas színésznő. Annak viszont kifejezetten örült, hogy a meztelenséggel kapcsolatban szabályokat vezettek be.
Emlékezetes, hogy februárban a Grammy-díjátadón Bianca Censori vitte a prímet, amikor gyakorlatilag egy szál semmiben megjelenve végletekig kihegyezte a meztelenruha fogalmát (egykori) párja, Kanye West oldalán. Az új cannes-i dresszkód azonban látszólag magával hozhatja azt is, hogy még a szolidabb meztelenruhák is eltűntek a vörös szőnyegről. Alábbi galériánkban azonban az is látható, hogy a ruhaszabályokat nem mindenki vette véresen komolyan:
A filmfesztivál fő programjában magyar film nem lesz, azonban a Cannes Classics elnevezésű hivatalos programban idén Szabó István A napfény íze című filmje kapott meghívást. Ez a program a korábbi cannes-i klasszikusok, illetve ikonikus rendezők alkotásainak újravetítéséről szól. Szabó István a fesztivál egyik “állandó” arca, hiszen filmjei ötször szerepeltek a fesztivál versenyprogramjában, 1985-ben elnyerte a Zsűri díját (Redl ezredes), 1986-ban pedig a zsűri tagja volt.
Az idén 26 éves alkotást 4K felbontásban restaurálták, az eredményt pedig Cannes-ban láthatja először a közönség. A projekt a Nemzeti Filmintézet szakembereinek és Koltai Lajos operatőr közreműködésének köszönhetően készülhetett el az elmúlt hónapokban.