Life Erdős Norbert 2024. 09. 23.

Luxusrepülőről lopkodott a világhírű művész

Andy Warhol, a híres pop-art-művész közelebbi ismerősei körében egy különös szenvedélyéről is ismert volt: imádta a Concorde evőeszközeit.

Annyira vonzónak találta Andrew Warhol a Concorde Air France-os evőeszközkészletét – a British Airways által üzemeltetett gépeken másféle készlet volt -, hogy nem tudott ellenállni neki. A művész gyakran biztatta ismerőseit is, hogy vigyenek magukkal egy-egy készletet, mert szerinte ezek „gyűjthetők” voltak – mesélte Christopher Makos, Warhol fotós barátja egy interjúban.

Az elegáns, lapos, rozsdamentes acél evőeszközöket a kis tömegük miatt kifejezetten a nagy üzemanyag-fogyasztású gépre tervezte a neves dizájner, Raymond Loewy.

Erről az étkészletről van szó:

 

Érdekesség, hogy ezek a lopott evőeszközök ma már a pittsburghi Andy Warhol Múzeumban is megtekinthetők. Bár a Concorde utasai általában a luxusfogásokra – mint a kaviár, homár vagy a pezsgő – voltak kíváncsiak, Warhol figyelmét inkább a modernista stílusú evőeszközök ragadták meg.

A Concorde “lapos” evőeszközkészlete a gép repülési évei során változáson is átesett: kezdetben műanyag nyéllel készültek, hogy csökkentsék a gépen szállított súlyt, később rozsdamentes acélra váltottak.

A Concorde-korszak azonban nem tartott sokáig: a szuperszonikus utasszállítás 2003-ban véget ért, amikor a British Airways utolsó járata felszállt New Yorkból. A magas üzemeltetési költségek, a csökkenő utazói érdeklődés és a környezetvédelmi aggályok mellett egy 2000-es katasztrófa pecsételte meg a szuperszonikus utasszállító sorsát. A Concorde maximális sebessége egyébként 2179 km/óra volt, ehhez képest például egy Boeing 777-es végsebessége 950 km/óra.

Ilyen volt a felszolgálás a híres szuperszonikus utasszállítón.

Ilyen volt a felszolgálás a híres szuperszonikus utasszállítón.

A Concorde-katasztrófa

2000. július 25-én az Air France 4590 számú járata a Párizs, Charles De Gaulle – New York, JFK útvonalra készült. A repülőgépbe 94,8 tonna üzemanyagot tankoltak, a fedélzeten 100 utas és 9 főnyi személyzet tartózkodott, a csomagtérben 122 db poggyász kapott helyet. A gép a „Romeo” (R) jelű gurulón érte el a kifutópálya végét, és 14 óra 42 perckor kapta meg a felszállási engedélyt.

Amint a repülőgép elérte a 185 km/h sebességet, a személyzet azt tapasztalta, hogy a gép csak nehezen tud elrugaszkodni és a levegőbe emelkedni. Ezt követően a kettes számú hajtómű meghibásodást jelzett, a kapitány parancsot adott a fedélzeti mérnöknek a hajtómű leállítására, valamint a hajtóműbe épített tűzoltó készülék aktiválására. 370 km/h sebességnél a pilóta rádión jelentette az irányítótoronynak, hogy meghibásodás miatt kényszerleszállást próbálnak meg végrehajtani a pár kilométerre lévő Le Bourget repülőtéren.

14 óra 44 perckor a repülőgép a Hotelissimo nevű szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű külvárosában. A balesetet a repülőgépen utazók közül senki sem élte túl, a szállodában tartózkodók közül négy ember vesztette életét.

 

Ma a Warhol által is kedvelt evőeszközök beszerezhetők az interneten, az eBayen  is megvásárolhatók 25-50 ezer forint közötti árakon.

Forrás: luxurylaunches.com, Wikipédia
Kép(ek) forrása: Getty Images