Life Kovács Miklós 2024. 04. 09.

A Concorde egyszer a Hold árnyékát is üldözte

A tudomány nevében szállt fel a Concorde prototípusa 1973-ban, hogy a lehető legtöbb időt töltse a Hold árnyékában, miközben az eltakarja a napot, és így megfigyelhető a teljes napfogyatkozás

A teljes napfogyatkozásról szóltak a globális hírek, az Egyesült Államok területén helyi idő szerint hétfőn észlelhető jelenség sokak érdeklődését felkeltette. A két partvidéket érintő hasonló jelenség legközelebb 2045-ben lesz.

Ugyanakkor az ország kisebb területeit érintő teljes napfogyatkozás 2033-ban Alaszkában lesz látható, majd 2044-ben Montana, valamint Észak-Dakota államban. Magyarországon a következő teljes napfogyatkozás csak 2081-ben lehet számítani, de azért globális szinten pár évtized alatt előfordul a jelenség. 

Csak a Concorde jöhetett szóba

Ezek az események megmozgatják az átlagembert ugyanúgy, mint a tudósokat: a különleges égi jelenség kitűnő alkalom a nap vizsgálatára. Ebben a kategóriában a legmerészebb kísérletet 1973-ban hajtották végre, amikor egy Concorde prototípus fedélzetén üldözték a Hold árnyékát.

Miközben a gép kétszeres hangsebességgel haladt összesen 74 percet töltöttek a sötétségben (egy teljes napfogyatkozást álló helyzetből csupán pár percig élvezhetünk), követve a Földre vetülő árnyékot. Csak a Concorde jöhetett szóba egy ilyen vállalkozáshoz, a 2200 km/órás repülési sebesség elengedhetetlen volt, hogy elég ideig az árnyékban maradjanak.

Akkoriban voltak már gyorsabb gépek, de azok mind katonai célt szolgáltak, és akkora utasterük sem volt, mint a Concorde-nak, ahová elfértek volna a tudományos eszközök. 

A Concorde akkoriban még csak két prototípusként létezett, a 001-es francia, a 002-es brit zászló alatt kezdte meg a teszteket 1969-ben (Fotó: SSPL/Getty Images)

A Concorde akkoriban még csak két prototípusként létezett, a 001-es francia, a 002-es brit zászló alatt kezdte meg a teszteket 1969-ben (Fotó: SSPL/Getty Images)

A pilótát sikerült meggyőzni és ez volt a kulcs

A brit-francia gép már 1969-ben eljutott a próbarepülésig, de 1973-ban még csak a tesztköröket futotta a 001-es prototípus, egy tapasztalt pilótával Andre Turcattal. A tudósok a Concorde vezetőségét nem tudták meggyőzni, ezért magánál a pilótánál próbálkoztak.

Andre Turcat a Concorde pilótafülkében (Fotó: Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

Andre Turcat a Concorde pilótafülkében (Fotó: Keystone-France/Gamma-Keystone via Getty Images)

A második világháború és az indokínai háború veterán pilótáját pedig nagyon vonzotta a történelmi lehetőség, neki pedig hatása volt az igazgatóságra is: végül zöld utat kaptak a gép képességeit, határait feszegető útra.  

A gépet átalakították, megfigyelő ablakokat fúrtak a tetejébe, és kialakítottak a fedélzetre készülő kutatóknak öt mini csillagvizsgálót. A gép a Kanári-szigetekről szállt fel, majd Mauritánia légterében érték be a napfogyatkozást.

Ezt nagyon precízen meg kellett tervezni, a Földön 150 kilométeres átmérőjű árnyék elejét kellett elérniük, így maximalizálva a vizsgálatra használható időt. Végül 74 percig maradtak a Hold takarásában, de óriási felfedezést nem tettek, repüléstörténeti szempontból viszont megismételhetetlen tettet hajtottak végre. 

A Concorde mára történelem, hasonlóan hosszú napfogyatkozás pedig 2186-ig nem várható, így ez a kísérlet vélhetően megmarad a leghosszabb ideig megfigyel napfogyatkozás rekordjának.

Forrás: Jalopnik
Kép(ek) forrása: Getty Images