Life Kovács Miklós 2025. 01. 20.

Százezreket is érhet ez az öreg magyar bringa

A magyar kerékpárgyártás egyik érdekes darabja tűnt fel egy nagy hazai online árverési oldalon, a Csepel még bontatlan, gyári állapotban keresi új gazdáját!

Igazi retró, veterán bringa került fel a Vatera.hu kínálatába. Egy olyan kétkerekű, amely kitűnő kiállítási tárgy is lehet, hiszen a képek és a leírás alapján állapota makulátlan. Az eladó szerint ez egy “teljesen új, bontatlan, eredeti állapotú 26 colos Csepel kerékpár. Az eredeti papírjai is megvannak. A kerékpár szép állapotú, nem látszik rajta rozsda, nem sérült.”

Jelenleg már 300 000 forint felett jár a licit, és még van bő tíz nap a végső határidőig, tehát biztos, hogy egy komolyabb modern bringa árát fogja valaki odaadni a régi magyar különlegességért. 

4 fotó megtekintése

Csepel – a magyar kétkerekű

Nem meglepő módon, a Csepel kerékpárok története is Weiss Manfrédig – az egész csepeli gyárváros létrejötte neki köszönhető – vezethető vissza. Weiss látva a korábbi évek brutális mértékű kerékpár-behozatalát – csak abban évben 68 ezer kerékpárt importáltak – 1928 végén jó üzleti érzékkel kerékpárgyártási licencet vásárolt az osztrák Puchtól. 

1980 – a fiatal srácoknak a Csepel bringák adták meg a szabadságot. (fotó: Urbán Tamás/Fortepan)

Az első kétszáz darabot még Grazban állították össze Csepel felirattal, a többit már Magyarországon gyártották. 1929-ben több mint tizenkétezer példány készült, 1930-ra pedig a termelés elérte a harmincötezres darabszámot. Kezdetben csupán egyetlen modell létezett, amely férfi és női változatban volt elérhető egészen 1932-ig. Ez a helyzet javult a következő időszakban: 1932-33 körüli Weiss katalógusban már nyolcféle típus jelent meg, köztük gyermek- és áruszállító kerékpárok is. 1934-re a kínálat 28 különböző modellre bővült.

A gyártás 1939-ben érte el a csúcsot, akkor bő 90 ezer darab Csepel kerékpár készült el.  

A háború végéig mintegy ötszáz különféle kerékpárnevet jegyeztettek be, amelyek közül a legismertebbek a Csepel, a Huszár, a Rakéta, a Merkúr, az Anker, a Turán, a Diadal, a Vitéz, az Adria, a Hangya, a Gazda, a Galamb, a Sport, a Csoda, a Mecsek és a Super voltak. Ezeken kívül olyan típusok is készültek, mint a Ballon, a Sárkány és a Pajtika, míg a Fecske típust országúti versenyzésre szánták.

Vidéken és belvárosban, az 1960-as években ugyanúgy, mint a rendszerváltás előtt, a Csepel bringák mindenütt ott voltak. (fotó: Orosz István/Fortepan)

Vidéken és belvárosban, az 1960-as években ugyanúgy, mint a rendszerváltás előtt, mindenütt ott voltak a Csepel bringák. (fotó: Orosz István/Fortepan)

A háborút követően az üzem 1949-ig jóvátételi célokra gyártott, majd 1950-ben megalakult az önálló Csepel Kerékpárgyár. Ekkorra az éves gyártási kapacitás már 130 ezer darabra nőtt. Új modellek jelentek meg a piacon, például a 28-as méretű Túra, Mátra és Robusta, a 26-os méretű Tihany, Karika, Toldi és Budapest, valamint a gyerekek számára készült 24-es Úttörő, amely sokak gyerekkorának kedvelt járműve lett. Nyugati exportra különböző típusok készültek, például a hazánkban alig ismert Cantilever modell.

A 80-as évek legvégén az amerikai Schwinn próbált új lendületet vinni a széthullott Csepel Művek kerékpáros ágába, ideig-óráig egész szép sikerrel.

Forrás: Vatera - Facebook
Kép(ek) forrása: Fortepan, Vatera