![](https://firstclass.hu/uploads/2025/02/GettyImages-1429088-scaled.jpg)
Rakonczay Gábor az extrém sportolók között is külön dimenziót képvisel. Egy ultramaratoni táv neki bemelegítés, hiszen átfutotta már egész Magyarországot (681 km), átkelt Grönlandon, 917 kilométert tett meg az Antarktiszon, és már hatszor vágott neki az Atlanti-óceán átszelésének, nemrég pedig nekifutottt a hetedik átevezésnek, ennek során néhány napja érte el a távolsági felét.
Az emberfeletti teljesítményre képes hazai sportember közösségi oldalán minden nap részletesen beszámol adott napja főbb eseményeiről, és az a pozitív hozzáállás, lélekjelenlét, tudatosság, elmeállapot, ami jellemzi, az egészen elképesztő. Az óceán kellős közepén, teljesen egyedül, esőben, szélben, hatalmas hullámok között tölti a nap 24 óráját immár 44. napja, amire csak igazán kivételes adottságokkal rendelkezők képesek.
Rakonczay Gábor 2012-ben az első ember volt, aki egyedül átkenuzott az óceánon – Fotó: Rakonczay Expedíciók
Természetesen nála is vannak hullámvölgyek – mind erőnlétben, mind pedig mentális állapotban -, de végül mindig győz a pozitív energia. Több tízezren követik kalandjait és olvassák bejegyzéseit, én is a közösségi oldalán találkoztam az expedícióval, és izgatottan olvasom minden nap a “42” névre keresztelt kenu hajónaplóját.
A kenut eredetileg Fa Nándor építette, és korábban még Vitéz néven szelte a habokat. Rakonczay és csapata a mostani útra módosított a kenun, és átnevezték 42-re. A kenuban megújult a kabin, a tőkesúly, a kormányrendszer, a bordaszerkezet, a tárolórekeszek és a szerelvényezés is. A szám az út filozófiáját szimbolizálja, a Galaxis útikalauz stopposoknak című regény adta az ihletet, amelyben a 42-es szám jelenti a választ az életet, a világmindenséget, meg mindent érintő végső kérdésre.
Írásaiban többször visszatérő elem a viharhorgony, amit kiereszt, amikor vadabbra fordul az idő, és az óceán közepén ez szinte minden nap megtörténik, akár naponta többször is. De mire jó ez az eszköz, hogyan menti meg a hajót és kapitányát a borulástól?
Egy vihar során a magas hullámokról való lefelé tartó sodródás annyira felgyorsítja a kenut, hogy az sokkal könnyebben borul fel, ha épp nem jó szögben érkezik a hullám alja felé, így a kapitány ilyenkor viharhorgonyt, másnéven sodródásgátlót használ, hogy lassítsa a hajó sebességét. Ez az eszköz valamelyest irányban is tartja a járművet, így a hajós pihenhet, aludhat néhány órát anélkül, hogy túlzottan eltérne az útiránytól.
Fotó: Rakonczay Expedíciók
A viharhorgony ellenállást hoz létre a vízben, ezzel lassítja a hajót. Ezek a horgonyok különböző alakúak és méretűek lehetnek, de általában könnyűek és használatuk is egyszerű. Fontos megválasztani a megfelelő méretű és típusú sodródásgátlót, ami pont passzól a hajóhoz, mert a túl kicsi horgony nem biztosít elegendő vízellenállást, míg a túl nagy horgonyt nehéz kezelni és telepíteni.
Nyílt vízi horgászok is sokszor használják, hogy az áramlatok ne sodorják el a hajót, amíg a botot figyelik. Úgy kell elképzelni, mintha egy ejtőernyő nyílna ki a víz alatt.
Az Atlanti-óceánt átszelő magyar kenus egyszer már így is felborult, durván másfél hete, de szerencsésen megúszta, a 42 “talpra állt”, és képes volt folytani útját, mert borulás során a kabinba nem jutott víz. Rakonczay mindig hangsúlyozza, hogy az egyik legfontosabb, miután elhagyja a kabint, hogy az ajtót azonnal be kell zárni, ugyanis ott van a túléléshez szükséges legtöbb felszerelés, a kommunikációs eszközök, az akkumulátorok és mindezek elektronikája, melyek ha eláznak, nagyjából vége a történetnek, jön a mentés. És azt ugye felesleges hangsúlyozni, hogy egy szerencsétlen borulás akár tragédiához is vezethet az óceánon…
Rakonczay és a 42 az óceán közepén
Rakonczay Gábor cikkünk közlésének időpontjában 2846,5 kilométernél járt a portugáliai Lagostól, ahol vízre szállt, és durván 2200 kilométer van még hátra, hogy kikössön a karibi térségben. Itt tudjátok nyomon követni a 42-t.