Gyémánttal körberakott félkilós óracsodák helyett már a világszerte ismert rapperek, zenészek, Kanye West, Jay-Z és Tyler, the Creator csuklóján is észre lehetett venni a sokkal visszafogottabb, de annál érdekesebb kialakítású karórát.
A Cartier Crash nevű időmérő egy igazi retró darab a hatvanas évekből, amit mintha Salvador Dalí egyik szürreális, álomszerű festményéből emeltek volna ki.
A születéséről több legenda is kering, az 1847-ben alapított cég marketingszövege szerint 1967-ben egy óratulajdonos tért be a Cartier üzletébe, ahol egy autóbalesetben megolvadt órát szeretett volna megjavíttatni. Az épp az üzletben dolgozó Jean-Jacques Cartier pedig ihletet kapott az olvadt darabtól, és eldöntötte, hogy reprodukálja azt.
Ezzel szemben unokája, Francesca Cartier Brickell egy, a márkáról és a Cartier családról írt könyvében már földhözragadtabb eredettörténetről számolt be. Eszerint nagyapja és a tervező Rupert Emmerson fogták az akkoriban népszerű Cartier Maxi Ovalt, és az egyedi formára vágyó visszatérő vásárlók kedvéért új kialakításokkal kezdtek kísérletezni. Így született az ütközést elszenvedett, deformálódott Cartier Crash, amitől első körben nem olvadtak el a vásárlók.
Sokaknak túl radikális volt a nehezen olvasható számlap és a furcsa kialakítás, de ez a hozzáállás változott az idővel. A CNN írása alapján a mai árfolyamon nagyjából hárommillió forintért árult órából kultikus darab lett, ami ma már súlyos milliókat ér az árveréseken.
A Cartier nem közölt információt a legyártott darabok pontos példányszámáról, de a szakértők szerint ezer alatti Crash született.
Őrült nagy érdeklődést nem váltott ki a nagyközönségből, egészen addig, amíg fel nem tűnt Kanye West csuklóján egy beszélgetős tévéműsorban. Ez a momentum az ég felé lökte a Crash árát, és mondhatni láncreakciót indított be.
Minél több sztár csuklóján bukkan fel egy-egy darab, a következő árverésen annál többet fizetnek az aktuális darabáért. 2021-ben már 300 milliót adtak egy 1970-es példányért, majd egy korai, 1967-esért minden korábbi rekordnál többet, 560 millió forintot fizettek.
Az eredeti sorozatot több egyedi kiadás és eltérő színű, kialakítású Crash követte, a legutolsót 2018-ban adták ki, ezekért viszont “csak” 24 milliót (forintban) kértek a márka Londonban található üzletében.