Sokszor felmerül a kérdés, mi az a szint, ami fölött valaki a gazdagok közé tartozik-e már, vagy sem. Néhány héttel ezelőtt egy ingatlanközvetítő cég járta körbe a kérdést, mekkora vagyonnal lehet már valóban az elit körhöz tartozni.
Önmagában viszont nehéz definiálni, pláne pontos összegben meghatározni a gazdagság fogalmát. A Charles Schwab multinacionális pénzügyi szolgáltató egy, az Egyesült Államokban végzett reprezentatív közvéleménykutatás keretében mégis megpróbált választ találni a kérdésre, hogy mi az az összeg, ami fölött valaki már gazdagnak nevezhető.
Az amerikaiak szerint legalább 2,2 millió dollárral, átszámítva 753 millió forinttal kell rendelkeznie valakinek ahhoz, hogy kivívja magának ezt a titulust.
A Bloomberg által szemlézett felmérésből ugyanakkor az is kiderült, hogy sokan ennél lényegesen alacsonyabb nettó vagyonnal is gazdagnak érzik magukat. A válaszadók 48%-a szerint már az is gazdag, akinek 560 ezer dollárja, vagyis közel 192 millió forintja van.
Paradoxon alakult ki, mivel az emberek másképp határozzák meg a gazdagságot maguk és mások számára
– magyarázta Rob Williams, a vállalat pénzügyi tervezésért és vagyonkezelésért felelős ügyvezető igazgatója. „Ha valakitől egy dollárösszeget kérdezünk, azt nem helyezi az élete hátralevő részének és pénzügyi egészségének kontextusába.”
Bár százmilliós nagyságrendekre nehéz nem rácsodálkozni, a Charles Schwab szerint főként a fiatalokra jellemző, hogy alacsonyabbra helyezik a lécet, ha gazdagságról van szó. Az ezredfordulósok és a Z generáció tagjairól ugyanis 57, illetve 46%-os arányban mondható el ez, míg az X generáció és a Baby Boom-korszak képviselőinek 40-41%-a adott erre utaló választ.
Mások kifejezetten relatív mércével határozzák meg a tehetősség mibenlétét: az emberek 47%-a például a barátaihoz méri magát, és akkor gondolja magát gazdagnak, ha ugyanazt az életszínvonalat engedheti meg magának, mint a környezete. Ezzel a fiatalok 61%-os többsége is egyetértett, ami pedig az idősebb korosztályt illeti, az X generáció 39, illetve a Baby Boom-időszak 31%-a gondolja így.
A közösségi médiát használók több mint egyharmada azt is elismerte, ebben annak is szerepe van, miket posztolnak a barátok és családtagok a különböző felületeken.
A gazdagságnak viszont létezik egy szélesebb körű, mindazonáltal kevésbé kézzelfogható felfogása is: az emberek 70%-a ezt nem is feltétlenül abban méri, mekkora összeg áll rendelkezésre a folyó- és megtakarítási számlákon, sokkal inkább abban, hogy nem kell aggódniuk az anyagiak miatt. Kétharmaduk azt is hozzátette, számukra nem a vastag pénztárca, hanem például a szeretteikkel való egészséges kapcsolat jelenti a gazdagságot.
Lehet, hogy mégis igaz a mondás: a pénz nem boldogít?