Történelmi jelentőségű kísérletet hajtottak végre Spanyolországban 2023 tavaszán: a Zaragoza és Canfranc közötti, 126 kilométeres vasúti szakaszon sikeresen haladt végig a FCH2Rail projekt kísérleti motorvonata. A szerelvényt egy forradalmian újszerű bimodális erőforrás hajtotta: ez a pálya villamosított szakaszain a felsővezetékből nyert energiát, a nem villamosított szakaszokon – amelyek közül több meredek emelkedőkre esett – pedig a fedélzeten üzemelő hidrogén tüzelőanyag-cellás rendszerek biztosították az energiaellátást.
Egy 2022 decemberében közzétett statisztika szerint az Európai Unió országaiban üzemelő 200 099 kilométernyi vasútvonalnak mindössze 56,6 százaléka villamosított – ez a 2020 végi állapotokat tükröző szám folyamatosan, ám igen lassan emelkedik, mivel a felsővezetékek telepítése költséges és körülményes folyamat. A fennmaradó vasútvonalakon, azaz közel 87 ezer kilométeren elsősorban dízel-elektromos mozdonyok teljesítenek szolgálatot, amelyek elkerülhetetlenül nagyobb zaj- és károsanyag-kibocsátással üzemelnek, mint a tisztán elektromos szerelvények.
Az Európai Unió négy országának – Belgium, Németország, Spanyolország és Portugália – részvételével ezért 2021 januárjában útjára indult egy olyan projekt, amely a dízel-elektromos mozdonyok kiváltására alkalmas, a villamosított és nem villamosított pályaszakaszokon egyformán közlekedni képes hibrid hajtáslánc-technológiát hivatott megvalósítani. Az akkumulátoros elektromos rendszerek nagy tömegük és korlátozott (hőmérsékleti és domborzati viszonyoktól függően 30-70 kilométeres) hatótávolságuk miatt csak bizonyos területeken jelentenek megoldást.
A 14 millió eurós (5,2 milliárd Ft) költségvetésű projekthez a Toyota biztosította a technológiát. Az általuk készített hat darab, második generációs technológiát alkalmazó tüzelőanyagcella-modult a laboratóriumi teszteket követően beépítették egy spanyol CAF Civia típusú motorvonatba. Ez a szerelvény teljesítette most sikeresen első hosszú távú tesztjét.
Az eredményes első kísérletet követően a projekt engedélyt kapott a további tesztekre, ezek során további spanyolországi viszonylatokban fogják vizsgálni, hogy a rendszer képes-e megbízhatóan tartani az előírt menetidőket. Ha minden a tervek szerint megy, a részben hidrogénnel hajtott motorvonatok már 2024-ben szolgálatba állhatnak Spanyolországban, majd további európai országokban is.