Life Fehér Patrik 2024. 06. 25.

Ne lepődj meg, ha hízni fogsz az Eb alatt

Tele a nyár remek sporteseményekkel, ahol a szurkolás élménye mellett néhány pluszkilóval is gazdagodhatunk, hívja fel a figyelmet egy új kutatás.

Aki kicsit is sportolt már életében, pontosan tudja, milyen jól tud esni mozgás, edzés után egy kis nasi, pl. egy müzliszelet. A fizikai teljesítmény után ez igazi felüdülés tud lenni, legyen szó akár csak magunk jutalmazásáról vagy az elégetett energia pótlásáról.

Francia kutatókban azonban felmerült az a kérdés: vajon ugyanezek a hatások akkor is érvényesülnek, ha nem mi hajtjuk végre, csupán csak nézzük a sportteljesítményeket?

A válasz: igen.

Erre egy 112 diák segítségével elvégzett kísérlet világított rá, ahol két részre osztották a résztvevőket. Mindkét csoportot beültették videókat nézni, ám míg az egyik csoport olyan felvételt nézett, ahol egy férfi és egy nő sportol, addig a másik egy ebből a szempontból semleges filmet látott.

A résztvevők elé pohárba cukorkákat raktak, és arra kérték őket, értékeljék az édességeket. Az a csoport, amelynek tagjai sportos videót láttak, a felvétel 3 perce alatt jóval több cukrot fogyasztott, mint azok, akik a másik felvételt nézték. Ebből a szempontból ráadásul a férfiak voltak azok, akik a sport láttán jóval többet ettek, a nőknél nem volt akkora különbség.

Az is számít egyébként, milyen sportot nézünk. Erre is végeztek külön tesztet, melyből kiderült, hogy azok, akik könnyedebb sportokat néztek, többet ettek, mint akik nehezebb gyakorlatokról láttak videót.

A viselkedés mögötti motiváció szerteágazó lehet. Például a férfiak és nők közti jelentős fogyasztáskülönbséget magyarázhatja, hogy a szebbik nem jobban figyel testére, arra, hogy miből mennyit eszik. Maga az evés pedig eredhet onnan, hogy a sport nézése közben beleképzeljük magunkat mi is a gyakorlatot elvégző ember helyébe, a végén pedig ugyanúgy fogyasztunk, mint ha tényleg mi sportolunk volna.

Az eredményekkel egyébként remek tapasztalatokat gyűjthetnek a marketingszakemberek, alapvetően ők foglalkoztak a témával. Ne lepődjünk meg tehát azon, ha például célzottabban találkozunk olyan hirdetésekkel, ahol sportba csomagolva próbálnak meg nekünk élelmiszereket eladni, akár a labdarúgó Eb-n, akár az olimpián.

Forrás: Science Alert