A Boston Dynamics úttörő kutatóközpontként mutatta az irányt a robotika jövője felé, a humanoid Atlas és a négylábú, kutyaszerű Spot sokáig egyedülállónak számított. A konkurensek azonban nem tétlenkedtek, és az alapkoncepciót saját ötletekkel feldobva egyre-másra mutatták be a figyelemre méltó fejlesztéseket.
Ilyen például a kínai Unitree által fejlesztett G1, amely több játékszernél, négyujjas kezével egész finom mozgásokra képes, úgy hadonászik a bottal, mint egy utcai harcos, karatemozdulattal veri le az üvegpalack kupakját, és ha kell, diót tör vagy vezetéket forraszt. Utánzással, megerősítéses tanulással tudja elsajátítani a munkafolyamatokat, a térben pedig a fejében lévő 3 LiDAR szenzorral és egy kamerával tájékozódik.
Ügyködik a Tesla is, az általuk fejlesztett Optimus pólóhajtogatásban fejlődik, a BMW egyesült államokbeli, spartanburgi gyárában pedig már próbamunkán téblábolnak a kaliforniai Figure cég „Figure 02” robotjai. Elsőre présgépek mellett tesztelték őket, a monoton, de nagy precizitást igénylő feladatot átadnák a gépeknek, ha megfelelően tudják elvégezni a feladatot.
Joggal merül fel a kérdés, hol tart most a Boston Dynamics? A Hyundai tulajdonába tartozó központ lassan, de biztosan fejleszt, céljuk több lépcsőfok átugrása, és valami igen ütős humanoid robot piacra dobása. Ezért az egész eddigi HD Atlas koncepciót a kukába dobták, és alapjaitól kezdték újra a fejlesztést.
Eddig jutott mozgásfejlődésben az Atlas HD:
A pár éve szaltókkal bemutatkozó Atlas ízületeit még hidraulika mozgatta, nyomás alatt álló vezetékekkel, amivel komoly erőkifejtésre volt képes. Bár kissé darabosan, de ugrott, futott, táncolt és szaltózott, amihez a többi gyártó eddig nem tudott felérni.
A rendszer hátránya viszont, hogy korlátozza a mozgást, a hidraulikával csak nagyjából 20 fokos szögben tudtak mozogni az ízületek, ami sokkal kevesebb, mint egy emberi könyök 130-150 fokos mozgástartománya. Az pedig a konkurensek példáin is látszik, hogy az elektromos motorok rengeteget fejlődtek az elmúlt években, könnyebbek, erősebbek lettek, és az akkumulátorok energiasűrűsége is növekedett, így az Atlas következő verziója hidraulika helyett már csak és kizárólag villanymotorokkal mozog majd.