Annyira vonzónak találta Andrew Warhol a Concorde Air France-os evőeszközkészletét – a British Airways által üzemeltetett gépeken másféle készlet volt -, hogy nem tudott ellenállni neki. A művész gyakran biztatta ismerőseit is, hogy vigyenek magukkal egy-egy készletet, mert szerinte ezek „gyűjthetők” voltak – mesélte Christopher Makos, Warhol fotós barátja egy interjúban.
Az elegáns, lapos evőeszközöket a kis tömegük miatt kifejezetten a nagy üzemanyag-fogyasztású gépre tervezte a neves dizájner, Raymond Loewy.
Erről az étkészletről van szó:
Air France Concorde Flatware
c. 1976 designed by Raymond Loewy pic.twitter.com/OoZYPS0Hft— sanjana (@silktanktop) April 20, 2022
Érdekesség, hogy ezek a lopott evőeszközök ma már a pittsburghi Andy Warhol Múzeumban is megtekinthetők. Bár a Concorde utasai általában a luxusfogásokra – mint a kaviár, homár vagy a pezsgő – voltak kíváncsiak, Warhol figyelmét inkább a modernista stílusú evőeszközök ragadták meg.
A Concorde “lapos” evőeszközkészlete a gép repülési évei során változáson is átesett: kezdetben műanyag nyéllel készültek, hogy csökkentsék a gépen szállított súlyt, később rozsdamentes acélra váltottak.
A Concorde-korszak azonban nem tartott sokáig: a szuperszonikus utasszállítás 2003-ban véget ért, amikor a British Airways utolsó járata felszállt New Yorkból. A magas üzemeltetési költségek, a csökkenő utazói érdeklődés és a környezetvédelmi aggályok mellett egy 2000-es katasztrófa pecsételte meg a szuperszonikus utasszállító sorsát. A Concorde maximális sebessége egyébként 2179 km/óra volt, ehhez képest például egy Boeing 777-es végsebessége 950 km/óra.
2000. július 25-én az Air France 4590 számú járata a Párizs, Charles De Gaulle – New York, JFK útvonalra készült. A repülőgépbe 94,8 tonna üzemanyagot tankoltak, a fedélzeten 100 utas és 9 főnyi személyzet tartózkodott, a csomagtérben 122 db poggyász kapott helyet. A gép a „Romeo” (R) jelű gurulón érte el a kifutópálya végét, és 14 óra 42 perckor kapta meg a felszállási engedélyt.
Amint a repülőgép elérte a 185 km/h sebességet, a személyzet azt tapasztalta, hogy a gép csak nehezen tud elrugaszkodni és a levegőbe emelkedni. Ezt követően a kettes számú hajtómű meghibásodást jelzett, a kapitány parancsot adott a fedélzeti mérnöknek a hajtómű leállítására, valamint a hajtóműbe épített tűzoltó készülék aktiválására. 370 km/h sebességnél a pilóta rádión jelentette az irányítótoronynak, hogy meghibásodás miatt kényszerleszállást próbálnak meg végrehajtani a pár kilométerre lévő Le Bourget repülőtéren.
14 óra 44 perckor a repülőgép a Hotelissimo nevű szállodára zuhant Párizs Gonesse nevű külvárosában. A balesetet a repülőgépen utazók közül senki sem élte túl, a szállodában tartózkodók közül négy ember vesztette életét.
Ma a Warhol által is kedvelt evőeszközök beszerezhetők az interneten, az eBayen is megvásárolhatók 25-50 ezer forint közötti árakon.