A Robinson R44 a világ legnépszerűbb helikoptere. Az 1990-es gyártásindítás óta napjainkig több mint 6800 darab épült a négyszemélyes gépből, 1999 óta pedig minden évben ez a modell volt a legkapósabb a piacon. Bizonyítottan jó helikopterről van szó, ám az első darabok már 30 éven felül vannak, talán már le is cserélték őket.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy ne kaphatnának új életet. Erről a Rotor Technologies nevű vállalat gondoskodik, amely épp arra szakosodott, hogy ilyen régi R44-eseket vegyenek és újítsanak fel. Céljuk azonban nem az eredeti állapot helyreállítása:
A cég vezérigazgatója, Hector Xu a The New York Timesnak elmondta, a koronavírus-járvány alatt vett helikopterleckéket, és akkor találta ki, hogy belevág ebbe a projektbe korábbi, jóval egyhangúbb egyetemi munkája után. A cége által megalkotott drónok már rendelkeznek is minden szükséges engedéllyel, azaz nem érdemes meglepődni, ha valaki pilóta nélküli helikoptert lát az égen.
Erre persze kicsi az esély, ha reálisak vagyunk. Egyfelől ritkán lát az ember nehéz tömeget magasba emelő, illetve permetező helikoptert – előbbit nálunk daruval, utóbbit más repülőkkel oldják meg. Másrészt a két gép amúgy sem olcsó: 850, illetve 999 ezer dolláros indulóárukkal (311 és 365 millió Ft) aligha felénk lesznek kapósak ezek a földről “távirányítóval” kezelt gépek. Ettől függetlenül érdemes kalapot emelni ezen technikai csodák előtt, melyeken különféle szenzorok és radarok dolgoznak folyamatosan, hogy stabilan a levegőben maradjanak.