Life Erdős Norbert 2024. 12. 02.

Rettentő mennyiség fogy csokimikulásból itthon

A karácsony közeledtével nemcsak az ünnepi díszek és égősorok kerülnek elő, hanem a csokoládéból készült Mikulások is, amelyek minden év slágertermékei.

A hagyomány és az innováció egyaránt jelen van a Mikulás-napi, illetve a karácsonyi édességek piacán. Míg az idősebb korosztály a nosztalgikus ízeket keresi, a fiatalok egyre nyitottabbak az újdonságok iránt. A tejcsokoládéból készült mikulásfigura népszerűsége továbbra is töretlen itthon, a gyártók azonban idén is számos újdonsággal készültek az ünnepi szezonra.

A december 6. előtti hetekben csaknem 8-9 millió csokimikulás talál gazdára hazánkban, míg az eladott édességes adventi kalendáriumok száma eléri a 350 ezret.

A Nemzeti Agrárgazdasági Kamara és a Magyar Édességgyártók Szövetsége által készített körkép szerint a hagyomány és az újdonságok keresése egyszerre jellemző az ünnepi időszakban is.

  • Az idősebb generáció a gyermekkora ízvilágát részesíti előnyben, így a nosztalgikus ízeket keresik a boltokban. Ezért például csokimikulásból továbbra is a tejcsokoládéból készült üreges változat a legkelendőbb az ünnepek előtti időszakban.
  • Az innovatív édességek, amelyeket különleges ízkombinációk vagy modern technikák jellemeznek, elsősorban a fiatalabb, kísérletezőbb kedvű generáció számára nyújtanak vonzó alternatívát. A tapasztalatok ugyanakkor azt mutatják, hogy a vevők nagy része egyaránt nyitott a hagyományos és az új ízekre.

Az elmúlt években megjelent tendencia idén is folytatódik, így egyre több gyártó készít cukormentes vagy alacsony cukortartalmú édességeket, így a diabétesszel élők mellett a valamilyen más okból diétát tartó fogyasztóknak sem kell lemondaniuk az édességekről. A környezettudatosság is egyre jobban megjelenik az ágazatban, sok márka tér át környezetbarátabb csomagolásokra, mint például a biológiailag lebomló vagy komposztálható anyagokra.

Az első csokimikulások

A csokoládéból készült Mikulás-alakok története a 19. századra nyúlik vissza, amikor a csokoládégyártás technológiai fejlődése lehetővé tette az ilyen különleges formák megalkotását. A német Stollwerck csokoládégyár az egyik legkorábbi dokumentált gyártó, amely csokoládéfigurákat öntött, hamar megjelent a Mikulás is.

 

A 19. század végén és a 20. század elején a csokimikulások gyártása szélesebb körben elterjedt, különösen az ipari forradalomnak köszönhetően, amely olcsóbbá és könnyebben elérhetővé tette a csokoládét a tömegek számára. Az ilyen figurák készítése mára nemcsak hagyomány, hanem óriási üzlet is, és világszerte a karácsonyi időszak egyik legismertebb jelképévé váltak.

Magyarországon közel 250 vállalkozás foglalkozik édességgyártással. Bár a fogyasztók csökkenő vásárlóereje és az infláció nem állította meg az édeségipar fejlődését, a keresletet némiképp átrendezte az piacot: a fogyasztók pénztárcájukhoz mérten választanak a kínálatból, a mennyiség helyett azonban sokan továbbra is a minőséget részesítik előnyben.

A világ legnagyobb csokimikulása egyébként Belgiumban készült 2011 decemberében. Ez az óriási figura több mint 4 méter magas volt és körülbelül 2 tonnát nyomott. Teljes egészében tejcsokoládéból készült, és a brüsszeli Winter Wonders fesztivál részeként mutatták be. Az alkotás hónapokon keresztül készült, és különleges technikákkal formázták, hogy elérje a végleges méretét és stabilitását.

Forrás: NAK
Kép(ek) forrása: Getty Images