Az Egyesült Államok Szövetségi Légügyi Hatósága (FAA) új, különféle eVTOL-prototípusokat vizsgáló jelentése azt mutatja, hogy ezek felszálláskor és leszálláskor olyan rotorlégáramlást (downwash) generálnak, amely orkánerejű szélnek felel meg.
Ezek a hatások jól ismertek a helikoptereknél, többek között ezért sem lettek sikeresek a helikopteres légitaxi-szolgáltatások. Mivel az eVTOL-okra ugyanazok a fizikai törvények vonatkoznak, mint a helikopterekre, az FAA kiemelt figyelmet fordít arra, hogy minél többet megtudjon a fejlesztés alatt álló új repülőeszközök szélgeneráló hatásairól.
A jelentés elkészítéséhez az ügynökség három meg nem nevezett, különböző rotor-konfigurációjú és lapátszámú, legfeljebb 2950 kg felszállási tömegű prototípust tesztelt. A gépek köré különböző távolságokban és magasságokban helyeztek el érzékelőket, hogy a légnyomást mérjék, és segítsék a digitális szimulátorokban az áramlási minták rekonstruálását.
Az eredmények szerint az eVTOL-ok akár 159,8 km/óra sebességű légáramlást is generálnak.
Ez a Beaufort-skála szerint 12-es fokozatnak, vagyis orkánerejű szélnek felel meg. A gyalogosok biztonsági szélhatára 55,5 km/h. Az FAA szerint ezek a hatások meghaladják az ügynökség ajánlásait a vertiportok vagy helikopterleszállók biztonsági területeire vonatkozóan. Az ilyen széláramlatok laza tárgyakat emelhetnek fel a földről, az embereket pedig úgy sodorhatják el, mintha kuglibábuk lennének, továbbá elegendő port kavarnak fel ahhoz, hogy “porvakságot” okozzanak.
Ez azonban nem jelenti azt, hogy a légitaxik lekerülnek a napirendről, de szükség lesz a szabályozások módosítására és különféle ajánlások kidolgozására arról, hogyan és hol működhetnek a nagyobb ilyen jellegű gépek. Ezek közé tartozhatnak a kibővített biztonsági zónák, korlátozott hozzáférésű területek létrehozása. Tehát ezek sem fognak az autók között egy sima parkolóhelyen leszállni, még akkor sem ha elférnének, speciális területet kell majd kijelölni a használatukhoz.