Life FIRSTCLASS 2025. 03. 27.

Ön is rekordot döntött, ha szállodában aludt tavaly

Rekordévet zárt a nemzetközi szállodaipar: mind az árak, mind a kihasználtság tekintetében új mércét állított a 2024-es esztendő.

Négy globális hotellánc, a Marriott, a Hilton, az InterContinental Hotel Group és a Hyatt által közzétett adatokból összeálló reprezentatív mintája alapján 109 ország közel 26 ezer márkázott szállodája teljesítményének elemzését végzi el minden negyedévben a Moore Global, értékes betekintést adva a nemzetközi hotelpiac aktuális folyamataiba. Az adatok azt mutatják, hogy 70,2 százalékos értékével újabb küszöbértéket lépett át a foglaltság mértéke, ami különösen annak fényében komoly teljesítmény, hogy az átlagos napi szobaár 165,3 dollárra (61 460 Ft) nőtt az egy évvel korábbi 162,4 dollárról (60 370 Ft), ami 1,8 százalékos emelkedést jelent.

A kiemelkedő teljesítmény mögött a nemzetközi szabadidős kereslet mellett az üzleti célú csoportok utazások, ezen belül is a nagy nemzetközi céges rendezvények iránti igény töretlen növekedése áll, ami hatékonyan támasztja meg a szállodai keresletet.

Magyarországon is jelentős eredményeket hozott a 2024-es év: a hazai szálláshelyeken (valamennyi szálláshely-kategóriában) az előző évhez képest 11 százalékkal több, összesen közel 18 millió bel-, és külföldi turista fordult meg, rekordmértékű, összesen mintegy 44 millió vendégéjszakát töltve el (ez 6%-os bővülés év/év alapon) a Nemzeti Turisztikai Adatszolgáltató Központ adatai szerint. Budapest vendégforgalma kirobbanó növekedést mutatott, különösen a külföldi turisták száma ugrott meg: az immár csaknem 6 millió beutazó vendég közel negyedével nagyobb létszámot tett ki, mint egy évvel korábban.

A hotelek vendégbázisának erőteljes bővülésében kiemelt szerep jut a Budapest Airportnak, amely 2023-ról 2024-re 19,5 százalékkal több, összesen 17,6 millió utast fogadott és indított. Az eddigi tapasztalatok is azt erősítik, hogy a növekedés idén is töretlenül folytatódni fog. A hazai szállodai kínálat kapcsán elmondható, hogy a nemzetközi márkák (például Marriott, Hilton, IHG, Accor) körébe tartozó szállodák átlagos teljesítménye kiemelkedett a piac többi szereplőjéhez képest. Ezek a márkázott szállodák mind az árban, mind a kihasználtságban magasabb szintet értek el, mint a tulajdonosi üzemeltetésű vagy független, nem branded hotelek – noha természetesen ebben a körben is bőven akadtak kivételek, amelyek az átlag felett teljesítettek.

Kilátások 2025-re

Az érintett négy nagy szállodalánc 2025-ben további bővülésre számít: az egy kiadható szobára jutó árbevétel tekintetében további 3 százalékos emelkedéssel számolnak, miközben ugyanerre az időszakra 6 százalék körüli átlagos nettó szobaszám-növekedési rátával kalkulálnak. Minden jel szerint tehát idén is folytatódik a márkák kiélezett versenye a szállodai kínálat különböző szintjein.

Forrás: Moore Hungary
Kép(ek) forrása: Getty Images