
Jobb helyeken az utasok már rég nem pottyantanak a sínek közé, amikor a vonaton használják a vécét, így a vasúti pálya tiszta marad, sőt más módon is hasznosíthatóvá válik. Utóbbi ötlet a svájci Sun-Ways nevű cégnek jutott eszébe még évekkel ezelőtt, fel is építettek egy komplett koncepciót arra, hogy a másképp nem hasznosítható, egyébként pedig valójában keveset használt területre, a pályák közé energiát termelő napelemeket rakjanak le.
Az elképzelés rögtön ígéretesnek tűnt, olyannyira, hogy nem sokkal később már a tesztidőszak következett. A próbák során remekül vizsgázott a rendszer, így jöhetett az újabb szintlépés, és üzembe helyezték az első “készterméket” a nyílt pályán.
Az eseményre április 24-én került sor a svájci Neuchâtel hegyei közt kanyargó síneknél, olyan pályán, ahol a CFF, a helyi vasúttársaság menetrend szerinti járatai közlekednek. Hétfőn már birtokba is vették a vonatok a napelemszőnyeggel kiegészített sínpárt, azaz révbe ért az évekkel ezelőtti elgondolás.
A Sun-Ways szerint az ötletre egyébként azóta több országból is bejelentkeztek már. Állítólag vannak érdeklődőik Franciaországból, Belgiumból, Izraelből, Indonéziából és Dél-Koreából is – ezen országok delegációi élőben is nézték meg a rendszert az átadáskor.
A Sun-Ways számításai szerint ha a svájci vasúthálózat 5 ezer kilométerét napelemesítenék, akkor évi 1 TWh energiát tudnának termelni. Ez 300 ezer háztartás éves fogyasztását fedezné, valamint 200 ezer tonna szén-dioxiddal kevesebbet eregetnének a légkörbe.