
Az ikonikus épületek megmentése ilyen módszerrel rendkívül bonyolult és költséges, mégis többször sikerrel alkalmazták az elmúlt években. Kínában egy 4000 négyzetméteres, 7382 tonnás épületkomplexumot pakoltak arrébb nagyobb fennakadás nélkül, így egy svéd templomot túrára küldeni már nem is tűnik világra szóló mutatványnak.
Természetesen azért kijár a főhajtás a mérnökök előtt, akik összehozták a svédországi Kiruna templom megmentését. A 40 méter széles és 35 méter magas, 672 tonnás épület áthelyezése a leglátványosabb fejezete annak a több évtizedes projektnek, amelynek során már több száz otthont, üzletet és középületet költöztetnek.
Miért száműznek cammogástól idegenkedő házakat a helyükről? Természetesen a megállíthatatlan fejlődés, az ipar áll a nagy vállalkozás mögött. Kiruna áttelepítésének oka a város alatt húzódó hatalmas vasérctelepek miatti talajsüllyedés.
A világ mára legnagyobb földalatti vasércbányájának terjeszkedése nem hagy más választást. A gépek kérlelhetetlenül dolgoznak a föld gyomrában, a gazdag ércteléreket ki kell termelni, az üzemeltető LKAB vállalatnak az eredeti város területe alatt kell alagutakat fúrnia.
Az 1912-ben elkészült templomot Svédország egyik legszebb 1950 előtt épült épületeként tartják számon. A Gustaf Wickman építész által tervezett épület a skandináv faépítészet egyik legszebb példája. A jellegzetes vörösre festett faszerkezet, valamint északi mitológiai motívumokat idéző díszítései teszik Svédország egyik legikonikusabb templomává.
A templom külseje neogótikus stílusú, szerény kialakítású belseje a svéd romantika elemeit hordozza, a padokat az őslakos számi (lapp) nép motívumai díszítik.
A város több más műemléképületével ellentétben, amelyeket darabokra bontottak és újraépítettek, a templomot egyben helyezték át. Az út két napig tartott, a táv öt kilométer volt, az új helyszín pedig Kiruna 2022 szeptemberében felavatott új városközpontja és a temető között található.
A méretes épületet a szakemberek egy önjáró moduláris szállítójárműre emelték, de nem ez volt a legkomolyabb kihívás. Az előkészületek már egy éve folytak, a bányát üzemeltető cégnek 9 méterről 24 méterre ki kellett szélesítenie egy főutat, és le kellett bontania egy viaduktot, hogy helyet teremtsen a szállításhoz. “Az egész templom egy gerendarendszeren nyugszik, így két sor vontatót használunk” – magyarázta Homblad Johansson projektvezető.
A számlát az egész projektben leginkább érdekelt bányacég, az LKAB fizeti, a templommozgatási program költségét félmilliárd svéd koronára (17,7 milliárd forint) becsülik.