Style Kováts Olivér 2023. 10. 31.

Rendkívüli debütálás, itt a karórák új királya

Több tízmillióért tud olyat egy induló független óragyártó első terméke, amire azóta nem volt példa, hogy elkezdtek karórákat gyártani. Ehhez 19. századi ihlet, korabeli stílus és egy rendkívüli, bonyolult mechanikus szerkezet párosul.

Kimagasló teljesítménytartalékkal rúgta rá az ajtót a piacra független óragyártóként a Haute-Rive: miközben a mechanikus karórák jellemző teljesítménytartaléka legfeljebb 72 óra, az új belépő első terméke, a Honoris I egyetlen teljes felhúzással 1000 órán át, vagyis több mint 41 napig bírja, ráadásul a főrúgót is elég havonta egyszer teljesen felhúzni.

Meg kell hagyni, Stéphane von Gunten, az Haute-Rive atyja nem tegnap kezdte az órásmesterséget: harmadik generációs szakemberként összesen 14 évig dolgozott kutatási és innovációs igazgatóként két neves svájci óramárkánál, az Ulysse Nardinnél és a Girard-Perregaux-nál, mielőtt úgy döntött, elkezdi megvalósítani a saját ötleteit. Első önálló karórájával pedig az óragyártás idén 145 éves mérföldköve előtt tiszteleg: Irénée Aubry ugyanis 1888-ban szabadalmaztatta a Hebdomas-szerkezetet, mely óriási rúgóházával ért el áttörést, biztosítva az óra nyolc napig tartó járását.

Fotó: Haute-Rive

Fotó: Haute-Rive

A 11,95 mm magas és 42,5 mm-es átmérőjű óra megjelenése egyszerre korhű és elegáns, szinte visszarepíti az órakedvelőket a 19. század végére. Amíg a barna vagy fekete színben elérhető, kézzel varrott és nubuk borjúbőrből készült óraszíj a visszafogottságot jelképezi, ezt kontrasztba állítja a 18 karátos aranyból vagy fehéraranyból készített alaplap és óraház, valamint a zafírkristály hátlap.

Ugyancsak figyelemreméltó összetett óraműve, melynek működése a számlapon keresztül is látható. Alapját a kirívóan hosszú, 3 méteres főrugó mellett az alaposan kidolgozott, ezzel együtt – a gravitáció hatását ellensúlyozva – a pontosságot biztosító repülő tourbillon adja, emellett pedig a funkcióválasztó oszlopkerékből, továbbá a főrugót az óraművel összekötő időkerékből és a tekercseléshez fogaskerékkel ellátott hosszú koronás szárból áll.

Fotó: Haute-Rive

Fotó: Haute-Rive

A Honoris 1-ből biztosan nem lesz tucatáru, mivel évente körülbelül 10 darabra korlátozódik a gyártási kapacitás, 164 ezer dolláros, átszámítva közel 59 millió forintos árával pedig egyértelműen a tehetősebb réteget célozza meg.

Forrás: Haute-Rive, Robb Report
Kép(ek) forrása: Haute-Rive